Sökning: "företagsekonomi 100"

Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser innehållade orden företagsekonomi 100.

  1. 1. Identitetsskapande genom hållbar konsumtion : En kvantitativ studie av miljöbilar ur ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Alexander Braxell; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Klimatfrågan är en av dagens mest aktuella frågor och på internationell och nationell nivå beslutas om miljömål i samhället. Strävan efter hållbarhet genomsyrar alla områden och då transportbranschen med höga utsläpp för personbilar bidrar negativt till klimatet ställs krav på att införa nya miljövänliga lösningar. LÄS MER

  2. 2. What Difference Does It Make? : Comparative Panel Data Analysis of the Relationship Between CSR Initiatives and Board Composition in Sweden and the United States

    Master-uppsats, Umeå universitet/Handelshögskolan vid Umeå universitet (USBE); Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Kristina Björling; Viktor Hansson; [2023]
    Nyckelord :CSR; ESG; Corporate Governance; Gender Diversity; Board Independence; CEO Duality; Inclusion; Board Compositions; Agency Theory; Resource Dependence Theory; Critical Mass Theory; Hofstede’s National Cultural Theory.;

    Sammanfattning : More companies have responded to the call for action, increasing their attention to the 17 Sustainable Development Goals. Corporate governance structures have proven to have an effect on how well companies are able to facilitate a sustainable trajectory, all influenced by values and norms. LÄS MER

  3. 3. Etik inom influencer marketing ur ett konsumentperspektiv : En kvantitativ studie bland sociala medier-användare i Sverige.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Carl-Ludwig Grafoson; Nina Törnblom; [2023]
    Nyckelord :etik; sociala medier; influencer marketing; influencers; marknadsföring; konsumentbeteende; följare;

    Sammanfattning : Titel: Etik inom influencer marketing ur ett konsumentperspektiv - En kvantitativ studie  bland sociala medier-användare i Sverige.  Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Carl-Ludwig Grafoson och Nina Törnblom  Handledare: Blanca Astrid Moreno  Datum: 2023 – Juni  Syfte: Studiens syfte är att kartlägga hur vuxna användare av sociala medier i Sverige förhåller sig till olika aspekter av etik inom influencer marketing. LÄS MER

  4. 4. #I SAMARBETE MED FAST FASHION : En kvantitativ studie om hur influencer marketing påverkar Generation Zs köpbeteende inom fast fashion konsumtion online.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Rasmus Hedin; Moa Jernberg; Julia Thelenius; [2023]
    Nyckelord :Influencer marketing; fast fashion Generation Z.;

    Sammanfattning : Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Julia Thelenius 000429      Moa Jernberg 001215      Rasmus Hedin 011029 Titel: #I SAMARBETE MED FAST FASHION: En kvantitativ studie om hur influencer marketing påverkar Generation Zs köpbeteende inom fast fashion konsumtion online. Handledare: Annoch Hadjikhani Nyckelord: Influencer marketing, fast fashion & Generation Z. LÄS MER

  5. 5. Ledaregenskaper sökes! : - en kartläggning av eftersökta ledaregenskaper utifrån platsannonser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :David Juniwik; Mathias Örså; [2023]
    Nyckelord :leadership; personality; traits; five factor model; job advertisement; recruitment; ledarskap; personlighet; egenskaper; femfaktormodell; platsannonser; rekrytering;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta examensarbete är att kartlägga de egenskaper som efterfrågas av produktionschefer inom tillverkning respektive chefer inom socialt och kurativt arbete utifrån platsannonser riktade mot dessa yrkeskategorier i Sverige. Genom att kartlägga egenskaper undersöks vidare om det går att se mönster, likheter eller olikheter beträffande efterfrågade ledaregenskaper på såväl aggregerad som på detaljnivå, vilka egenskaper som framstår vara de bästa prediktorerna för anställning eller avancemang samt ifall man eventuellt kan nå en bättre förståelse av framtidens ledare genom att kartlägga mönster av efterfrågade ledaregenskaper via femfaktormodellen. LÄS MER