Sökning: "författare"

Visar resultat 16 - 20 av 4594 uppsatser innehållade ordet författare.

  1. 16. Svensk litteraturhistoriekanon : En innehållsanalytisk studie av läromedel för kursen Svenska 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Viking Henrik Mikael Freij; [2024]
    Nyckelord :kanon; litteratur; läromedel; kulturkanon; litteraturkanon; epoker; författare; svenskämnet; Svenska 2; svenska; gymnasiet;

    Sammanfattning : Sveriges kanondebatt har tagit ny fart efter att Tidöpartierna gått ut med att de vill introducera en svensk kulturkanon som ska användas i skolan. En kulturkanon som inkluderar litteratur kan vara användbart för lärare i sin planering av undervisningsmomentet litteraturhistoria då skolans centrala styrdokument inte bidrar med tillräcklig information. LÄS MER

  2. 17. Vad får socialsekreteraren att stanna kvar? : Arbetsmiljöfaktorer som leder till personalretention inom myndigheten barn och unga

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Hälsohögskolan

    Författare :Tomas Johansson; Rickard Nord; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Title: What makes the social worker remain? - Work environmental factors leading to retention of personnel within the authority of children and youth Authors: Tomas Johansson & Rickard Nord Supervisor: Karl Hedman The purpose of this study is to examine the health factors that experienced social workers value in their workplaces. This is to create a clearer picture of what it is that creates a good working environment and a healthy workplace. LÄS MER

  3. 18. Vatten i faktaböcker : Kemiundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Anna Rivest; [2024]
    Nyckelord :Non-fiction book; water; chemistry; naming; preschool.; Faktabok; vatten; kemi; namngivning; förskola.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att göra en innehållsanalys av faktaböcker för barn sombeskriver vatten ur ett kemiskt perspektiv med fokus på vad faktaböckerna kanbidra med i förskolans kemiundervisning. Ett ämnesdidaktiskt tillvägagångssätthar använts där namngivning och sambandsintresse varit i fokus. LÄS MER

  4. 19. Cirkulär ekonomi som ett beslut : En kvalitativ studie om hur soptunnemodellen förklarar implementeringen av cirkulär ekonomi i små och medelstora svenska bolag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Daniel Jonsgården; Sakke Pellikka; [2024]
    Nyckelord :Circular economy; SME; Decision making; garbage can model; Sweden; Cirkulär ekonomi; SME; Beslutstagande; Soptunnemodellen; Sverige;

    Sammanfattning : Titel: Cirkulär ekonomi som ett beslut: En kvalitativ studie om hur soptunnemodellen förklarar implementeringen av cirkulär ekonomi inom små och medelstora företag Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Daniel Jonsgården och Sakke Pellikka Handledare: Jean Mutiganda Datum: 2024 – januari Syfte: Flera studier visar på svårigheter och hinder för införandet av cirkulär ekonomi. Syftet med denna studie är att undersöka hur implementeringsbeslutet ser ut och därmed varför företag trots hinder väljer att implementera cirkulär ekonomi. LÄS MER

  5. 20. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER