Sökning: "förläggare"
Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade ordet förläggare.
11. "Vi säger inte bara nej till en text, vi säger- Nej vi älskar inte dig" : Förläggarens relation till författaren
Kandidat-uppsats, Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
12. Kvinnliga serietecknare : Om upplevda könsvillkor i den svenska seriebranschen
Kandidat-uppsats, Kultur, samhälle, mediegestaltning; Filosofiska fakultetenSammanfattning : Denna studie handlar om kvinnliga serieskapares förutsättningar i en mansdominerad och traditionellt sett grabbig bransch. Studien undersöker hur den svenska seriebranschen har förändrats de senaste åren, och hur detta har påverkat mångfalden. LÄS MER
13. Begripliga begrepp eller tomma ord. Om översättares verksamhet och engelskans hegemoni i den akademiska diskursen.
Master-uppsats, Lunds universitet/ÖversättarutbildningenSammanfattning : Uppsatsen behandlar översättning från engelska till svenska av samhällsvetenskapliga begrepp i akademiska texter. Syftet är att undersöka översättares verksamhet vid begreppsöversättning, och hur de påverkas av olika diskursiva normer och av engelskans inflytande i den akademiska diskursen, för att få svar på frågan hur översättare kan hantera användningen av engelska begrepp i svenskan. LÄS MER
14. Från bok till text och multimedium
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : Den här uppsatsen är ett försök till att analysera ny digital och digitaliserad litteratur med hjälp utav medieteorier och intervjuer med lokala aktörer i det litterära produktionsfältet, först och främst förläggare. Jag har två mål med min avhandling: att ge en överblick över hur dagens digitala landskap ser ut och hur vi, både som kulturkonsumenter och -producenter kan förhålla oss till dessa nya medier när de är så pass abstrakta som de är idag. LÄS MER
15. Beyond branding – Communicating authors in the Swedish publishing industry
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Authors are the public face of the publishing industry and a key aspect of its mar-keting efforts. This thesis aims to explore different communication strategies surrounding authors within the industry, with a special focus on the growing trend of branding authors. LÄS MER