Sökning: "förmedlingspedagogik i förskolan"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden förmedlingspedagogik i förskolan.

  1. 1. Leken och lärandet : En kvalitativ studie av hur förskollärare kan undervisa i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Andreas Ferrada; Joel Westblom; [2021]
    Nyckelord :Free play; preschool; preschoolteacher; teaching; Fri lek; förskolan; förskollärare; undervisning.;

    Sammanfattning : AbstraktTitle: Play and learning - a qualitative study of teaching and children's free play in the swedish preschool.Sedan begreppet undervisning infördes i förskolans läroplan 2018 har diskussioner pågått om hur begreppet ska definieras i förskolans kontext och hur undervisning kan bedrivas utan att den fria leken får stå tillbaka. LÄS MER

  2. 2. Maten på bordet, händerna i knäet : En studie om pedagogers förhållningssätt vid matsituationer i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för barn- och ungdomsvetenskap

    Författare :Anna Ek; [2009]
    Nyckelord :Pedagog; förhållningssätt; matsituation; socialisation; fostran; makt; barns perspektiv; delaktighet; medinflytande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers förhållningssätt gentemot barn vid matsituationen i förskolan. Data insamlades genom videoobservationer vid matsituationer i förskolan och genom samtal med observerade pedagoger utifrån dessa videofilmer. Detta analyserades sedan utifrån viss tidigare forskning samt valda begrepp. LÄS MER

  3. 3. Maten på bordet, händerna i knäet. : En studie om pedagogers förhållningssätt vid matsituationer i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för barn- och ungdomsvetenskap

    Författare :Anna Ek; [2009]
    Nyckelord :Pedagog; förhållningssätt; matsituation; socialisation; fostran; makt; barns perspektiv; delaktighet; medinflytande.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers förhållningssätt gentemot barn vid matsituationen i förskolan. Data insamlades genom videoobservationer vid matsituationer i förskolan och genom samtal med observerade pedagoger utifrån dessa videofilmer. Detta analyserades sedan utifrån viss tidigare forskning samt valda begrepp. LÄS MER