Sökning: "förskola naturvetenskap experiment"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden förskola naturvetenskap experiment.

  1. 1. Förskollärares resonemang kring det fysisk rummet och olika materials betydelse i den naturvetenskapliga undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Malmberg; Emilia Sjöström; [2023]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; material; miljö; naturvetenskap; sociokulturell teori; undervisning; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Förskollärare har enligt förskolans läroplan ett särskilt ansvar för att varje barn utmanas och stimuleras i sin utveckling av naturvetenskap. Barnen ska i förskolan ges förutsättningar att utveckla förståelse och förmågor för att kunna samtala om naturvetenskapliga fenomen. LÄS MER

  2. 2. Kemi och berättelse i förskolan : En kvalitativ studie om hur pedagoger använder berättelsen om Berta i kemiundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Sofie Andersson; Amanda Eddeborn; [2021]
    Nyckelord :Berta; chemistry; natural Science; preschool; storytelling; Berta; berättelser; förskola; kemi; naturvetenskap;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to shed light on how educators in preschool use the story Berta to teach chemistry to children in preschool. The study consists of two sub-studies, partly an interview study and partly a text analysis. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers erfarenheter och uppfattningar av litteraturen som redskap i undervisning av naturvetenskap i förskolan : -i kombination med pedagogledda aktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Blomgren; Ingela Viklund; [2021]
    Nyckelord :bilderbok; boksamtal; fakta; faktabok; fysikaliska fenomen; förskola; högläsning; kemiska processer; litteratur; naturvetenskap; praktisk aktivitet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att ta reda på pedagogers erfarenheter och uppfattningar av litteraturen som redskap i undervisning av naturvetenskap i förskolan; i kombination med pedagogledda aktiviteter. Detta har vi gjort med hjälp av semistrukturerade intervjuer via de digitala plattformarna Zoom och Microsoft Teams. LÄS MER

  4. 4. Hur begreppsanvändning kan påverka förskolebarns meningsskapande av kemiska fenomen : En kvalitativ observationsstudie om förskollärares och barns begreppsanvändning kring kemiska fenomen i ett kemiexperiment

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Minna Holi; [2021]
    Nyckelord :Chemistry; communication; preschool; preschool children; preschool teachers; science; Förskolebarn; förskollärare; kemi; kommunikation; naturvetenskap; förskola;

    Sammanfattning : The aim of the study is to increase knowledge about how preschool teachers' different ways of communicating about scientific phenomena provide different conditions for children to create meaning from the content of the experiment. The study is part of a theoretical framework based on phenomenography and the sociocultural perspective. LÄS MER

  5. 5. Förskolans lilla experimenthandbok : Hur vi tillsammans med några förskolepedagoger genomförde en aktionsforskningsinspirerad studie för att utveckla en verksamhets fysik- och kemiundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Annelie Ohlsson; Felix Tedborg; [2017]
    Nyckelord :Preschool; Sciences; Physics; Chemistry; Experiment; Förskola; Naturvetenskap; Fysik; Kemi; Experiment;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att tillsammans med några förskolepedagoger utveckla en verksamhets fysik- och kemiundervisning, för att på så sätt kunna bidra med en metod för hur fysik- och kemiundervisningen i förskolan skulle kunna bedrivas. Studien hade en aktionsforskningsinspirerad ansats och för att få svar på studiens frågeställningar användes semistrukturerade gruppintervjuer. LÄS MER