Sökning: "förskola odling"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden förskola odling.
1. Ekologisk hållbar utveckling i förskolan genom att använda återbruksmaterial
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Den här studien undersöker förskollärares uppfattningar om ekologisk hållbar utveckling samt hur de beskriver att de arbetar med det i förskolan. I Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018) beskrivs hållbar utveckling utifrån tre dimensioner: social, ekonomisk och ekologisk. Denna studie är inriktad på ekologisk hållbar utveckling. LÄS MER
2. Backen
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : Backen is a kindergarten with intriguing learning through a museum and nature space. It is located in Sundbyholm, a place just outside Eskilstuna.Sundbyholm is a cozy and nice place, it has a lot of attractions. There is a trotting track, castles, boat docks, nature areas and homes. LÄS MER
3. Möjligheter och svårigheter med odling på två förskolegårdar i Mellansverige : en intervjuundersökning av Backa förskola och Ringmurens förskola
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Barns utveckling kan påverkas positivt av odling som pedagogiskt verktyg, varför förskolor är en lämplig plats att använda odlingar på. Det finns både lagar som kan uppfyllas genom odling med barn, och lagar som begränsar användningen av odlingar. LÄS MER
4. Hållbar utveckling med fokus på mat- ur förskollärarens perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärarna arbetar med hållbar utvecklingmed fokus på mat i förskolan samt hur de hanterar de etiska dilemman som kan uppkomma idessa situationer. En kvalitativ metodansats användes i studien där vi genomförde femstycken halvstrukturerade intervjuer med förskollärare. LÄS MER
5. Förskollärares didaktiska ställningstagande vid planering och i undervisning utomhus på förskolors uteplatser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka didaktiska ställningstaganden som förskollärare tillämpar vid planering och i undervisningstillfällen som sker på olika förskolors uteplatser. Undersökningen fokuserar på undervisning utomhus och specifikt på teman gällande odling och plantering av växter. LÄS MER