Sökning: "förskola-hem"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet förskola-hem.

  1. 1. ”Vi ska ha ett bra samarbete, ett bra förhållande till föräldrarna för att det speglar av sig på barnet”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Havger Bacilori; Johanna Österberg; [2024-02-27]
    Nyckelord :Samarbete; fenomen; upplevelser; erfarenheter; tillit; relation; förhållningssätt; förskollärare; vårdnadshavare; förskola; hem; fenomenologi; samarbetsformer; engagemang;

    Sammanfattning : Samarbetet mellan hem och förskola är en av det mest primära delarna för barns välbefinnande och utveckling. Som verksamma förskollärarstudenter synliggjordes behovet av samarbetets utveckling. Upptäckten av brist i relationer, kommunikations problematik och avsaknad av engagemang som i sin tur lett till brist i förtroendet. LÄS MER

  2. 2. Förskolans demokratiuppdrag i samverkan mellan förskola och hem : Möjliggörande och begränsande villkor för teacher agency

    Magister-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Johansson; [2018]
    Nyckelord :approach; democracy; democratic education; collaboration; preschool; preschool-home; teaching; teacher agency; aktörskap; demokrati; demokratiuppdrag; förskola; förskola-hem; samverkan teacher agency; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om de mekanismer som ligger till grund för förskolepersonalens val och agerande, så kallad teacher agency, i relation till förskolans demokratiuppdrag i samverkan mellan förskola och hem. I studien interagerar ett ekologiskt perspektiv på teacher agency med latent innehållsanalys av fokusgruppsintervjuer. LÄS MER

  3. 3. "Man ska låta barnen leka!" : En studie av vårdnadshavares konstruktioner av förskolebarnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Erika Wallbom; [2018]
    Nyckelord :the preschool child; guardians; social constructionism; child perspectives; preschool-home cooperation; förskolebarnet; vårdnadshavare; socialkonstruktionism; barnsyn; förskola-hem;

    Sammanfattning : A number of studies have been published concerning preschool teachers’ child perspectives. Over the past 50 years the construction of the preschool child in Swedish preschool policy documents have deve­loped from mainly depicting a dependent, immature, becoming child to a more rational, competent, being child. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares erfarenheter av samverkan i vardagskontakten på förskolan : - med vårdnadshavare med annat modersmål än svenska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Sandra Olsson; Jonna Larsson; [2017]
    Nyckelord :Collaboration; Preschool - Home; Communication; Conversation; Participation; Influence; Samverkan; Förskola - hem; Kommunikation; Samtal; Delaktighet; Inflytande;

    Sammanfattning : Vårt syfte var att undersöka förskollärares erfarenheter av samverkan i vardagskontakten på förskolan med vårdnadshavare med annat modersmål än svenska. Samverkansuppdraget fyller en stor funktion i förskollärarens yrkesroll och det är därför av stor vikt att kommunikationen mellan förskollärare och vårdnadshavare fungerar för att kunna uppnå en god samverkan mellan förskola och hem. LÄS MER

  5. 5. "Hon står kvar där än i tamburen, hon byter om och sådär. Hon verkar inte ha bråttom alls." : Om möjligheter och hinder för interaktion mellan pedagoger och nyanlända föräldrar i förskolan.

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Jennie Warström; [2017]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nyanlända föräldrar; samverkan förskola hem;

    Sammanfattning : .... LÄS MER