Sökning: "förskolan förr och nu"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden förskolan förr och nu.

  1. 1. Talet om barn som utmanar : En kvalitativ studie om förskollärares och specialpedagogers uppfattningar om en förskola för alla barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Aldén; Jessica Backman; [2021]
    Nyckelord :Barn som utmanar; Diskurs; Förskola; Pedagogers förhållningssätt; Skola; Specialpedagogik;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och beskriva diskursen om barn som utmanar i förskolan enligt förskollärare och specialpedagoger. I denna studie har vi undersökt hur de beskriver sina uppfattningar om barn som utmanar i verksamheten och vad som kommer till uttryck när det talas om barnen. LÄS MER

  2. 2. Korslimmat trä som ytskikt med avseende på brand i Sverige och Norge : Skillnader i utformning av brandskydd i byggnader med korslimmat trä i Sverige och Norge

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för energi-, miljö- och byggteknik

    Författare :Oskar Johansson; Fredrik Johansson; [2019]
    Nyckelord :Korslimmat brand träkonstruktion massivträ;

    Sammanfattning : Sverige har likt Norge en lång historia med byggnader av träkonstruktioner. Efter de många stadsbränderna på 1800-talet i de båda länderna förbjöds träbyggnader med över två våningar. LÄS MER

  3. 3. Kost i förskolan : Utifrån ett didaktiskt hållbarhetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emmy Bergkvist; Karin Karlsson; [2019]
    Nyckelord :kost i förskola; matsvinn; hållbar utveckling; samtal om kost;

    Sammanfattning : Inledning Studien tar upp dels vad samtal om kost har för betydelse i förskolans verksamhet samt hur förskollärare resonerar kring matsvinn. Studien fokuserar på hur kost, matsvinn och hållbar utveckling kan bli ett lärande i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Omsorgsarbete i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar om innebörden av omsorg i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ingela Hildingsson; Marianne Lindström; [2018]
    Nyckelord :Omsorg; Omsorgsetik; Trygghet; Lärande; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om förskollärares syn på omsorgens betydelse i förskolan och hur det beskrivs att den tar sig uttryck i förskollärares arbete ur ett historiskt och nutidsperspektiv. Mer konkret kommer studien ägna sig åt att undersöka följande frågeställningar: Vad innebär omsorg för erfarna förskollärare? Hur har omsorgen förändrats över tid utifrån dessa förskollärares perspektiv? Metoden som användes för datainsamling är semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare som har arbetat under många år i yrket. LÄS MER

  5. 5. Utomhus som lärande- och utvecklingsmiljö, om utomhuspedagogik på förskolan

    C-uppsats,

    Författare :Louice Sporrsäter; [2011]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; förskola; lärande; utveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Man kan i styrdokument, från nu och förr, finna uppmuntran till utomhuspedagogik. Begreppetutomhuspedagogik antyder en undervisning som sker i autentiska miljöer och involverar barns alla sinnen.Mitt syfte är att beskriva hur utomhusmiljön kan användas som lärande- och utvecklingsmiljö. LÄS MER