Sökning: "förskolan matematik statistik"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden förskolan matematik statistik.

  1. 1. Vårdnadshavarnas perspektiv på förskolans uppdrag och kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Oscar Tempte; Thomas Tselios; [2020]
    Nyckelord :vårdnadshavare; förskola; uppdrag; enkät; kvantitativ; literacy; matematik; naturvetenskap; kommunikation; fenomenologi; intention; livsvärld; typifiering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vårdnadshavares perspektiv på förskolans uppdrag och hur förskolan lyckas kommunicera detta uppdrag utåt. Vi fokuserar på följande målområden: literacy, matematik och naturvetenskap. LÄS MER

  2. 2. Matematik som språk i förskolan : Förskolans matematik genom förskollärarens språkbruk i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Linn Tidbeck; Kim Nauclér; [2019]
    Nyckelord :Matematik; språk; förskolan; Lpfö 18; didaktiska verktyg; miljö;

    Sammanfattning : För den kommande studien är vårt syfte att bidra med kunskap och förståelse kring det matematiska språket i förskolans miljö, vid tillfällen då det inte explicit har planerats någon matematisk aktivitet. De frågeställningar som vi har arbetat med i studien är: Hur kommer matematik till uttryck genom förskollärarna i de spontana aktiviteterna i förskolan? Vilken typ av matematik blir barnen utmanade med i förskolans spontana aktiviteter? Vilka matematiska begrepp används i förskolans spontana aktiviteter? Studien har genomförts med fyra observationer och två intervjuer, där studieobjekten varit förskollärare och förskollärares användning av matematiska uttryck i kommunikationen med barnen. LÄS MER

  3. 3. "Jag är inte en så'n som är bra på matte" : Hur faktorer i skolan kan påverka elevers matematiska subjektskapande

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Märta Sandberg Rapp; Sandra Skavén; [2016]
    Nyckelord :matematik; subjektskapande; genusstyrd; genus; kön; poststrukturalism; grundskola;

    Sammanfattning : Matematik som ämne har under lång tid uppfattats som maskulint kodat. Sådana genusstyrda föreställningar kan anses leva kvar än idag, då det efter analys av statistik framgår att de personer som väljer yrken och utbildningar som är matematikintensiva till stor del är män. LÄS MER

  4. 4. Matematiska ord i förskolan : En studie om relationen mellan förskollärares inställning till matematik och deras användning av matematiska ord

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Ida Hedman; Frida Holmgren; [2013]
    Nyckelord :matematik; matematiska begrepp; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka relationen mellan förskollärares inställning till matematik och deras användning av matematiska ord. Vi har genom en kvalitativ studie med observationer och intervjuer sökt svar på vilka matematiska ord förskollärare använder vid pedagogiska situationer såsom måltider, påklädning, samlingar och gruppaktiviteter samt hur förskollärarnas inställning till matematik i förskolan ser ut. LÄS MER

  5. 5. Samlingens Matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för matematik och statistik

    Författare :Madeleine Lindh; [2009]
    Nyckelord :Förskola; Lärande; Matematik; Pedagoger; Samling;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att undersöka vilka delar av matematiken som vanligtvis ingår i de olika delarna av samlingen på förskolan. Den tittar även närmare på hur medvetna pedagogerna är om ämnet matematik i samlingen samt hur det fungerar som inlärningstillfälle för barnen. LÄS MER