Sökning: "förskolan moral"

Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden förskolan moral.

  1. 11. Så kan pedagoger göra det lättare för barn att vara barn : Pedagogers samsyn med barn som utgångspunkt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Lena Pettersson; Ewa Paulin-Larsson; [2013]
    Nyckelord :Preschool; norms and values​​; ethics and morals; children s value; respect; democracy; power relations.; Förskola; normer och värden; etik och moral; barns värde; respekt; demokrati; maktrelationer.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ta reda på pedagogers perspektiv och förståelse för hur barn blir bemötta enligt riktlinjer om normer och värden i den reviderade läroplanen för förskolan, Lpfö 98 (Skolverket 2010). Forskningsfrågor i studie är: Hur tolkar pedagoger läroplanens riktlinjer om normer och värden? Vilket förhållningssätt utifrån normer och värden använder pedagoger sig av i förhållande till barn i verksamheten? Hur kan pedagogers perspektiv av normer och värden uttrycka sig i praktiken? Undersökningen i studie grundar sig på en kvalitativ forskningsstrategi. LÄS MER

  2. 12. Inskolning i förskolan : En kvalitativ studie om föräldrars upplevelser och pedagogers resonemang av inskolning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Marina Rosengren; Anna Johansson; [2013]
    Nyckelord :Introduction; preschool; introduction models; Inskolning; förskola; inskolningsmodeller;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka likheter och skillnader i föräldrars upplevelser ochpedagogers resonemang kring inskolning av barn utan tidigare erfarenheter av denpedagogiska verksamheten i förskolan. Anledningen till undersökningen handlar om attbelysa de olika intressen och behov som kan finnas under inskolningsperioden. LÄS MER

  3. 13. Etik i förskolan : Lärarstuderandes upplevelser av kränkningar och förebyggande arbete

    M1-uppsats, Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Nathalie Salmijärvi; [2013]
    Nyckelord :Etik-moral-förskola-kränkningar-pedagogik;

    Sammanfattning : Uppsatsens utgångspunkt ligger i att ta reda på vad det finns för kränkningar i förskolan och hur dessa yttrar sig, samt att ta reda på hur pedagogerna i förskolan kan arbeta för att motverka detta. Skillnaden mellan begreppen kränkning, diskriminering och mobbning förklaras även. LÄS MER

  4. 14. Bland kaniner, drakar, hjältar och hedersmord : Hur barnlitteraturens dilemman kan kopplas till värdegrunden i förskolans och skolans styrdokument

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Lindgren; Lisa Österberg; [2011]
    Nyckelord :värdegrund; moral; etik; barnlitteratur; bilderböcker; ungdomsböcker; litteraturdidaktik;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka möjligheterna att i pedagogisk verksamhet arbeta med populär barnlitteratur för att förankra läroplanernas värdegrund samt att undersöka vilka moraliska och/eller etiska dilemman det finns i populär barnlitteratur och hur man kan koppla samman dessa dilemman med värdegrunden som beskrivs i skolans styrdokument. Förskolan och skolans personal ska verka för att förmedla och förankra värdegrunden som beskrivs i Lpfö 98 och Lpo 94. LÄS MER

  5. 15. Värdegrund genom skapande möten : en värdepedagogisk arbetsmodell i förskolan och förskoleklassen

    Kandidat-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Maria Edholm; Irene Kranshed; [2010]
    Nyckelord :Etik; Handdocka; Kommunikation; Moral; Samtal; Skapande möten; Värdegrund;

    Sammanfattning : I takt med den ökade uppmärksamheten för värdegrundsfrågor i samhället har också förskolan och skolan skyldighet att utveckla arbetsplaner och åtgärdsprogram för att motverka mobbning, utanförskap och diskriminering. I styrdokumenten för förskola och skola står att det är en viktig uppgift att till barn/elever förmedla och förankra de grundläggande värden som vårt samhällsliv vilar på. LÄS MER