Sökning: "förskolan regnbågsfamiljer"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden förskolan regnbågsfamiljer.

  1. 1. Är det mamma eller mammi som hämtar? : En kvalitativ studie om familjekonstellationer i förskolan; variationer, normer och barns lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö universitetsbibliotek

    Författare :Elin Olsson Lagerquist; Linda Nilsson; [2023]
    Nyckelord :familj; heteronormativitet; normer; pedagoger; rollek;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att undersöka hur begreppet familj framställs i förskolan, eftersom vi idag möter en rad olika familjekonstellationer i förskolan, så som kärnfamiljer, regnbågsfamiljer och stjärnfamiljer. För att studera framställningar av familj i förskolan har vi använt oss av en kvalitativ forskningsmetod i form av en fokusgruppsintervju. LÄS MER

  2. 2. Regnbågsfamiljer i förskolan : En kvalitativ studie om hur regnbågsfamiljer konstrueras i förskolan

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Heli Kokkinen; [2020]
    Nyckelord :Heteronormativity; LGBTQ children; LGBTQ families; Norms; Preschool; Förskola; Heteronormativitet; Normer; Regnbågsbarn; Regnbågsfamiljer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur förskollärare konstruerar regnbågsfamiljer i förskolans verksamhet och vilka normer om familj som träder fram ur förskollärares berättelser. Studien vilar på det socialkonstruktionistiska perspektivet där kvalitativa intervjuer genomförts för att besvara studiens syfte och forskningsfrågor. LÄS MER

  3. 3. Regnbågsfamiljer i förskolan : Syns de?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Karin Bengtsson; Hanna Davidsson; [2020]
    Nyckelord :hbtq; regnbågsfamilj; heteronormativitet; inkludering; förskola; normer; mångfald;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur pedagogerna i förskolan beskriver att de arbetar med hbtq-relaterade frågor i barngruppen för att möta läroplanens krav på inkluderande arbetsmetoder. De frågeställningar som valts ut för att besvara studiens syfte är: Hur beskriver pedagogerna sina strategier i förskolan för att utmana heteronormativiteten? Vilka utmaningar och möjligheter kan uppstå i utbildningen med att inkludera alla familjer och barn i samhället, ur ett hbtq perspektiv? Studien presenterar en tillbakablick på hur hbtq personers förutsättningar och livsvillkor förändrats över tid. LÄS MER

  4. 4. När olikheter blir likheter : - Hur förskollärare beskriver sitt arbete med att inkludera regnbågsfamiljer i utbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Katrin Ivåker; Malin Kellerth Janeke; [2019]
    Nyckelord :Regnbågsfamiljer; förskolan; mångfald; inkludering; HBTQ;

    Sammanfattning : Syftet med den här kvalitativa studien är att bidra med kunskap om hur pedagoger i förskolan beskriver sitt arbete och sitt förhållningssätt kring mångfalden i utbildningen med fokus på regnbågsfamiljer. Frågeställningarna som valts ut för att syftet ska besvaras är: Hur beskriver pedagoger sitt arbete med att synliggöra mångfalden i förskolan med fokus på regnbågsfamiljer? Vad anser pedagoger att det kan bli för konsekvenser om mångfalden i förskolan inte tas tillvara på? I studien genomfördes fyra semistrukturerade intervjuer med pedagoger ifrån HBTQ– certifierade förskolor. LÄS MER

  5. 5. Den HBTQ-certifierade förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sabine Fransila; Magnus Wallin; [2015]
    Nyckelord :Familjekonstellationer; Genus; HBTQ; HBTQ-certifiering; heteronormer; jämställdhet; kön; normer; normkritiskt arbete; tolerans;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om hur pedagoger i förskolan resonerar angående HBTQ-certifieringens eventuella plats i förskolan. Studien bygger på tankar från pedagoger vid en certifierad förskola och vid två icke certifierade förskolor som deltagit i fokusgrupper där pedagogerna diskuterat kring hur de tänker angående HBTQ-certifieringen i förskolan samt normkritiskt arbete och kunskapen inom HBTQ-frågor. LÄS MER