Sökning: "förskolan ur ett samhällsperspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden förskolan ur ett samhällsperspektiv.

  1. 1. Smitta i bilderböcker : En studie ur ett samhällsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Anton Brolin; Carola Edqvist; [2023]
    Nyckelord :infection; picture books; preschool; qualitative text analysis; social perspective; bilderböcker; förskola; kvalitativ textanalys; samhällsperspektiv; smitta;

    Sammanfattning : The picture book and reading have a central role in the activities of the preschool, therefore we have chosen to study picture books. We have linked the picture book as a central part of the teaching to the everyday phenomenon of contagion. Infection is common among children in preschool. LÄS MER

  2. 2. Empatisk förmåga i förskolan : En studie av fem förskollärares upplevelser av sitt arbete med att främja barns utveckling av empatisk förmåga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Jessica Fröjd; [2023]
    Nyckelord :Empatisk förmåga; sociala färdigheter kompetenser; förskola; barn; omtanke; medkänsla;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan står det under kapitlet Förståelse och medmänsklighet, att utbildningen ska ge barnen möjlighet att utveckla empati och omtanke. Tidigare forskning visar att barn som har bristande färdigheter i empatisk förmåga finner högre risk att hamna i utanförskap i barngruppen. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares förhållningssätt och arbete med barns flerspråkighet : i ett pedagogiskt och samhällsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Etsegenet Ditta; [2021]
    Nyckelord :flerspråkighet; undervisning; utveckling; språk; syn; stöd; modersmål;

    Sammanfattning : Denna studie baseras på tre intervjuer med tre erfarna förskollärare som delar med sig av sina upplevelser och kunskaper kring att arbeta med flerspråkiga barn. Studien diskuterar flerspråkighet ur olika synvinklar och behandlar ämnet flerspråkighet från både ett samhälls och pedagogiskt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. Chefen, arbetslaget, barnen och reflektionstiden : maktstrukturer i pedagogisk dokumentation i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Johanna Karlsson; Emma Stjernström; [2016]
    Nyckelord :Pedagogisk dokumentation; maktstruktur; socialkonstruktionism; kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Utifrån ett socialkonstruktionistiskt perspektiv behandlar den här studien vilka rådande maktstrukturer som visar sig i den pedagogiska dokumentationen och vilka konsekvenser det får för förskolans verksamhet. Detta behandlar vi genom att studera hur maktstrukturer konstrueras genom språket i pedagogisk dokumentation. LÄS MER

  5. 5. Den frånvarande pedagogens medverkan : Datorspelsanvändningen på en förskola

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Camilla Stråle; Michelle Hasselberg; Karolina Westergren; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna uppsats fokuserar hur datorspelande kommer till uttryck i verksamheten på en förskola i södra Sverige. För att ta reda på detta övergripande syfte har vi brutit ner syftet i tre olika frågeställningar som behandlar datorspelskulturen, datorspelsanvändandet och pedagogernas medverkan till datorspelsanvändande i förskolan. LÄS MER