Sökning: "förskolan värdegrund samhälle"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden förskolan värdegrund samhälle.

  1. 1. Mumindalen, ett samhälle att ta lärdom av? : En kvalitativ litteraturanalys av muminböckerna utifrån det queerteoretiska perspektivet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Ida Walfridson; [2021]
    Nyckelord :Literature; moominvalley; preschool; queer theoretical perspective; value; Förskolan; litteratur; mumindalen; queerteoretiskt perspektiv; värdegrund;

    Sammanfattning : The aim of the study is to find out how the characters of Moomin and their relationships to each other might be portrayed from a queer theoretical perspective, as well as how the Moomin characters deviates from normative ideas. The purpose is to gain knowledge of how and if the Moomin books can be used as an educational tool with children as part of the preschool’s work with values. LÄS MER

  2. 2. Trubbel-Tove på utflykt : Ett didaktiskt arbetsmaterial för värdegrundsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Anna Ilesanmi; Malin Román; [2020]
    Nyckelord :Bilderbok; Delaktighet; Demokrati; Dilemman; Förskola; Inflytande; Konflikter; Lärarhandledning; Solidaritet; Värdegrund; Värdegrundsarbete;

    Sammanfattning : Förskolan är en naturlig plats för barns begynnande demokratiska lärande då den representerar barnens samhälle. Vårt arbete tar tillvara på den potentialen och syftar till att ge förskollärare ett verktyg för värdegrundsarbete både i barngruppen och personalgruppen. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares förhållningssätt vid kränkande behandling mellan barn : Att identifiera och hantera kränkningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Annica Frantzen; Ann-Charlotte Ahlqvist; [2020]
    Nyckelord :Förhållningssätt; förskollärare; kränkning; yrkesetiska normer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till kränkande behandling mellan barn i förskolan samt var i det motverkande arbetet eventuella hinder uppkommer. Baserat på studiens syfte utgår vi från följande kategorier; tolkning av begreppet kränkning, förebyggande och förhindrande strategier samt de hinder som försvårar hanteringen av kränkande behandling mellan barn. LÄS MER

  4. 4. Bry dig om mig - Om förskollärares och barnskötares syn på de relationsskapande processerna i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Petra Rosqvist; Majewska Magdalena; [2019]
    Nyckelord :förskola; interaktion; kommunikation; kvaliténs brännpunkt; relationer;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare och barnskötare i förskolan ser på relationsprocesserna och de relationer de skapar med barnen. Ämnet valdes med anledning av att vi sett personal skapa olika relationer med barnen under våra år inom utbildningen. LÄS MER

  5. 5. "Det är en fantastisk grund att vila verksamheten på!" : En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar av värdegrunden i den svenska förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Kristina Pautkina; [2018]
    Nyckelord :värdegrund; värdegrunden; förskola; etik; värdepedagogik; politik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar av värdegrunden, vilken betydelse de tillskriver den och hur de resonerar vid uppkomsten av etiska dilemman inom värdegrundens ramar. Utgångspunkterna för undersökningen är att vi idag lever i ett postmodernt och mångkulturellt samhälle, som präglas av värdepluralism och skillnader i livsåskådningsfrågor. LÄS MER