Sökning: "förskolans leksaker och material"
Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden förskolans leksaker och material.
1. Prinsessklänningar och riddarborgar
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Utformandet av den fysiska inomhusmiljön i förskolan, och de material och leksaker som finns där, kan ses som en bidragande faktor till barns möjligheter till utveckling, lek och lärande. I studien synliggörs hur förskolepedagogernas uppdrag att utforma miljön kan innebära både möjligheter och utmaningar, när olika individuella värderingar och förskolans styrdokument ska samverka. LÄS MER
2. ”Man kan inte leka här inne för det finns inga leksaker!” : En kvalitativ studie om hur barn beskriver sina inomhusmiljöer och hur inflytandet kan bli synligt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Inflytande kring barns inomhusmiljö är ett forskningsområde som det idag finns ganska lite forskning inom, specifikt utifrån ett barns perspektiv. Syftet med studien är att ta reda på hur barns inflytande kan se ut i förskolans fysiska inomhusmiljö, genom hur barn beskriver och använder sina fysiska inomhusmiljöer. LÄS MER
3. Matematikundervisning bland knappar, klossar och mosaik : En kvalitativ studie där förskollärare beskriver sin användning av återbruksmaterial i förskolans matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärare använder återbruksmaterial och hur det kan samhandla med annat material i matematikundervisning. Genom att tillföra återbruksmaterial kan förskollärare möjliggöra att barn får erfara varierande matematikundervisning, då det bidrar till en mångfald av material. LÄS MER
4. Hur producerar förskolans pedagogiska miljöer den andre? : En diskursanalys med normkritiskt perspektiv på etnisk representation i förskolans pedagogiska miljöer
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med förevarande studie är att undersöka hur etnisk representation framställs i pedagogiska miljöer i sex äldrebarnsavdelningar och analysera utifrån ett normkritiskt perspektiv vilka diskurser om etnisk mångfald som kan ligga bakom utformandet av den pedagogiska miljön. Utifrån de rådande diskurser som identifieras gör vi också en analys av vilka subjektspositioner som blir möjliga i avdelningarna. LÄS MER
5. Hur producerar förskolanspedagogiska miljöer den andre? : En diskursanalys med normkritiskt perspektiv på etniskrepresentation i förskolans pedagogiska miljöer.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med förevarande studie är att undersöka hur etnisk representation framställs i pedagogiskamiljöer i sex äldrebarnsavdelningar och analysera utifrån ett normkritiskt perspektiv vilka diskurserom etnisk mångfald som kan ligga bakom utformandet av den pedagogiska miljön. Utifrån de rådandediskurser som identifieras gör vi också en analys av vilka subjektspositioner som blir möjliga iavdelningarna. LÄS MER