Sökning: "förskolans status"
Visar resultat 1 - 5 av 51 uppsatser innehållade orden förskolans status.
1. Förskolerektorers reflektioner kring förutsättningar och stöd för skolutvecklingsuppdraget
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Abstract As written in the pre-school's governing documents, principals are responsible for the work with school development and systematic quality work in the organization. In previous studies and in reports from the Swedish National Agency for Education, criticism has been given regarding, among other things, the lack of prerequisites and support for principals in carrying out school development. LÄS MER
2. Återhämtning i förskolan : Vilken status har den enligt några förskollärare?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra vilken status återhämtningen har i förskolan enligt några förskollärare. För att undersöka syftet tar studien utgångspunkt i tre frågeställningar: Vad påverkar enligt några förskollärare återhämtningens genomförande när utbildningen organiseras? Hur resonerar några förskollärare om vikten av återhämtning i förskolan för barns individuella välbefinnande? Hur påverkar samarbetet med vårdnadshavare barns återhämtning enligt några förskollärare? Studien motiveras då tidigare forskning visar att återhämtning är en förutsättning för lärande. LÄS MER
3. Språkutvecklande arbetssätt och metoder i förskolan för att alla barn ska nå en gymnasieexamen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : I följande studier har vi undersökt hur fyra olika förskolor arbetar med barns språkutveckling i deras gemensamma vision att alla barn ska nå en gymnasieexamen och hur barnen följer upp samt om det finns någon statistik kring barnens skolgång. Vi har studerat vilka arbetssätt och metodpedagoger som används i förskolans verksamhet samt hur dessa skiljer sig åt i olika socioekonomiska stadsdelar inom förskoleområdet. LÄS MER
4. Undervisningens plats i förskolan : En studie om förskollärares resonemang kring undervisningsbegreppet och relationen mellan undervisning och lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syfte Denna studie behandlar förskollärares syn på begreppet undervisning som är ett relativt nytt begrepp i förskolans läroplan samt vad undervisningen har för plats i förskolans verksamhet och hur den förhåller sig till leken. Studiens syfte var att undersöka hur förskollärare resonerar kring begreppet undervisning och hur de ser på förskolans undervisning i relation till barns lek. LÄS MER
5. Språkutveckling hos yngre barn i socioekonomiskt svaga områden : En studie om förskollärares förhållningssätt till barnens olika förutsättningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att undersöka förskollärares förhållningssätt till språkutveckling i socioekonomiskt svaga områden, där utbildnings- och inkomstnivån hos befolkningen är låg. Datan har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med verksamma förskollärare i områden som uppfyller dessa kriterier. LÄS MER