Sökning: "förskolegården"

Visar resultat 21 - 25 av 202 uppsatser innehållade ordet förskolegården.

  1. 21. Teknikundervisning på förskolegården : En kvalitativ studie om förskollärares och barnskötares syn på att bedriva teknikundervisning på förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Cornelia Bengtsson; Sandra Mäkinen; [2022]
    Nyckelord :barnskötare; förskollärare; förskolegård; samspel; sociokulturellt perspektiv; teknikundervisning; utomhusundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att synliggöra förskollärares och barnskötares uppfattningar av teknikundervisning på förskolegården. Studien utgick från en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer genomförts med fyra förskollärare och en barnskötare. LÄS MER

  2. 22. Undervisning på gården, mer än en fråga om utrymme? : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares didaktiska reflektioner kring förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Isabelle Ahlin; Emma Sanchez; [2022]
    Nyckelord :Förskola; undervisning; förskolegården; utomhusdidaktik; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares erfarenheter av att använda förskolegården som undervisningsmiljö. Den datainsamlingsmetod som ligger till grund för studien bygger på intervjuer med åtta verksamma förskollärare. LÄS MER

  3. 23. Barns välbefinnande på förskolegården

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Emelie Palm; Sanna Velvin; [2022]
    Nyckelord :välbefinnande; förskolegård; förskolegårdens zoner; barn; barns perspektiv;

    Sammanfattning : Föreliggande arbete presenterar hur barns välbefinnande kan relateras till hur förskolegårdens miljö är utformad. Syftet är att bidra med kunskap om hur förskolegårdens utformning kan relateras till barns välbefinnande. LÄS MER

  4. 24. "Allt du gör inne, kan du göra ute" : En intervjustudie om förskollärares syn på undervisning utomhus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Terese Svensson; Liselotte Bertilsson; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; undervisning; utomhus; utomhusvistelse; utvecklingspedagogisk teori; lärandets objekt; lärandets akt; barnperspektiv; barns perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares syn på undervisning utomhus, med särskilt fokus på vad barn lär och hur undervisningen bedrivs. Studiens syfte har konkretiserats till två forskningsfrågor som lyder: ”Hur motiverar förskollärare undervisning utomhus i förhållande till barns lärande och utveckling?” och ”Hur använder förskollärare utomhusmiljön för att bedriva undervisning utomhus?”. LÄS MER

  5. 25. Det är vi pedagoger som bidrar till att gården blir en utmaning : En studie om förskollärares förhållningssätt till utomhuspedagogik och förståelsen för begreppets innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emilia Nyman; Rebecka Nordling; [2022]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusundervisning; förhållningssätt; undervisning; pragmatiska teorin; det sociokulturella perspektivet;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Vår uppsats undersöker utomhuspedagogik och på vilket vis förskollärares förhållningssätt och förståelse av begreppet påverkar undervisningen. Både förskolans läroplan samt Barnkonventionen understryker att barn ska få möjlighet till att vistas i olika utomhusmiljöer för att lära sig att respektera miljöerna. LÄS MER