Sökning: "förskollärare möte med föräldrar"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden förskollärare möte med föräldrar.

  1. 1. Barnboken som port för barns tidiga läs- och skrivutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ellen Olsson; Emelie Fält Bjärlestam; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Läslyftet; Barnlitteratur; Läsutveckling; Skrivutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie har varit att undersöka hur pedagoger i förskolan kan arbeta medLäslyftets kompetensutveckling och vad det kan betyda för användandet av barnlitteratur som medel för barns tidiga läs- och skrivutveckling. Genom att finna olika metoder som kan användas för att upptäcka, undersöka och använda barnlitteratur i förskolan kunde vi använda oss av gruppintervjuer för att se efter om pedagoger som arbetat med Läslyftet använder sig av dessa metoder, och om de upplevt någon förändring av kompetensutvecklingen. LÄS MER

  2. 2. "Ingen vill väl bara höra negativa saker” : En kvalitativ studie om utformningen av utvecklingssamtal i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annica Jonasson; Linda Ahlin; [2017]
    Nyckelord :Utvecklingssamtal; samverkan; förskola;

    Sammanfattning : Utvecklingssamtal i förskolan ska genomföras kontinuerligt och är den samverkansform mellan hem och förskola som finns explicit beskriven i Läroplan för förskolan. I läroplanen står dock endast att utvecklingssamtal ska genomföras, inte hur det ska utformas. Studiens syfte är att fördjupa kunskapen om hur utvecklingssamtal kan utformas. LÄS MER

  3. 3. Förskolan och föräldraskap- en diskursanalys av vårt samtida föräldraskap i möte med förskollärarens yrkesroll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Malena Strand; Frida Widerberg; [2014]
    Nyckelord :diskurs; föräldraskap; osäkerhet; självförverkligande; social konstruktion; stress;

    Sammanfattning : Vår studie handlar om hur föräldraskap konstrueras i dagens samhälle och vad som sker med denna konstruktion i möte med förskolan samt vad som sker med förskollärares yrkesroll i detta möte. Vi har utgått ifrån en diskurs om föräldraskap som väckte vårt intresse under de intervjuer vi genomförde med förskollärare under den empiriska delen av detta arbete. LÄS MER

  4. 4. Inskolning - barnens första möte med förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Andersson; Katarina Berglund; [2013]
    Nyckelord :anknytning; förskola; föräldrakontakt; inskolning; inskolningsmodell; trygghet;

    Sammanfattning : När barnet ska börja i förskolan kan det vara en stor omställning för hela familjen. Från att barnet varit hemma under lång tid tillsammans med någon av sina föräldrar ska barnet nu få lära känna nya barn och vuxna som de behöver knyta an till. LÄS MER

  5. 5. FÖRSKOLLÄRARES MÖTE MED MÅNGKULTURELLA FÖRÄLDRAR : en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Evelina Seidow; Camilla Berglund; [2013]
    Nyckelord :möte; mångkulturalitet; kultur; förskolan; förskollärare; föräldrar;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att undersöka förskollärares möte med mångkulturella föräldrar. Vad för utmaningar upplever förskollärare i mötet med mångkulturella föräldrar och hur kan förskollärare inkludera mångkulturella föräldrar mer i verksamheten? Undersökningen skedde genom semistrukturerade intervjuer som spelades in på band, för att därefter transkriberas. LÄS MER