Sökning: "förslag till ämne inom ekonomi"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden förslag till ämne inom ekonomi.

  1. 1. Om unga kvinnor fick bestämma : En kvalitativ studie om perceptioner av kvinnlig gestaltning i modebilder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elin Frid; Lina Almén; Yasmin Garcia Johansson; [2022]
    Nyckelord :Female consumers; gender; stereotypes; fashion images; female ideals; gender progressive marketing; Kvinnliga konsumenter; genus; könsstereotyper; modebilder; kvinnoideal; genusprogressiv marknadsföring;

    Sammanfattning : Modebilder har länge porträtterat kvinnor genom könsstereotyper och ouppnåeliga ideal men nu sätter konsumenter mer press än någonsin på modeföretag att utveckla mer mångsidighet inom modebilder. Tidigare forskning kring ämnet har främst studerats utifrån hur kvinnor porträtteras i modebilder, vilka könsstereotyper som används och hur det påverkar konsumenter. LÄS MER

  2. 2. Ingen jävel väljer K3 : En kvalitativ studie om motiven till IFRS i fastighetsbranschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Felix Pettersson; Lovisa Åström; [2022]
    Nyckelord :IFRS unlisted companies; accounting standard; IAS 40; IFRS 13; investment properties; property management sector; institutional theory; legitimacy; motives; valuation; fair value; IFRS onoterade företag; redovisningsstandard; IAS 40; IFRS 13; förvaltningsfastigheter; fastighetsbranschen; institutionell teori; legitimitet; motiv; värdering; verkligt värde;

    Sammanfattning : International financial reporting standards (IFRS) är känd för att vara en komplex och kostsamredovisningsstandard, men det finns fortfarande företag som väljer att redovisa enligt IFRS.Studiens syfte är att få en förståelse för att sedan ge förklaring till vilket som är det viktigastemotivet bakom valet att tillämpa IFRS. LÄS MER

  3. 3. Utmaningar, hinder och möjligheter för minskade utsläpp av växthusgaser inom svensk tillverkningsindustri : Fallstudie på ett moderbolag i en tillverkande koncern

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Industriell ekonomi

    Författare :Agnes Danevad; Camilla Wik; [2020]
    Nyckelord :Climate change; Global warming; Paris agreement; Climate policy; Climate goals; Strategic environmental work; Manufacturing industry; Klimatförändringar; Global uppvärmning; Parisavtalet; Klimatpolitik; Klimatmål; Strategiskt miljöarbete; Tillverkande industri;

    Sammanfattning : På grund av de ökade utsläppen av växthusgaser, och att forskare angett klimatförändringar som en av de mest kritiska miljöfrågor människan stött på, har frågan kring utsläpp av växthusgaser blivit ett högaktuellt ämne. År 2016 trädde Parisavtalet i kraft med syfte till att stärka de globala åtgärderna mot klimatförändringar, och hittills har 189 länder skrivit på avtalet. LÄS MER

  4. 4. Framtidens matkasse online : - Att plocka en egen eller att köpa en färdigplockad matkasse på internet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Mikael Salmén; Pontus Vindahl; [2016]
    Nyckelord :Livsmedel; e-handel; matkasse; självplockad matkasse; färdig matkasse; inkludering- och exkluderingsteorin;

    Sammanfattning : Syfte Inom ett aktuellt ämne har vi valt att implementera en teori om inkludering och exkludering av produkter för att undersöka om denna teori håller inom en ny produktkategori. Vårt syfte lyder som följer; Givet detta är vårt syfte att förstå de faktorer som förklarar hur konsumenten väljer att inhandla livsmedel online. LÄS MER

  5. 5. En undersökning om attityden till mottagandet av E-postmarknadsföring : Med avseende på kognitions-, affektions- & beteendemässig attityd

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Johanna Nilsson; August Mazetti-Nissen; [2016]
    Nyckelord :Attitude; E-mail marketing; E-mail marketing messages; Cognition; Affection; Behavior; Attityd; E-postmarknadsföring; E-postmarknadsföringsmeddelande; Kognition; Affektion; Beteende;

    Sammanfattning : Titel: En undersökning om attityden till mottagandet av E-postmarknadsföring – Medavseende på kognitions-, affektions- & beteendemässig attityd. Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Johanna Nilsson & August Mazetti-Nissen Handledare: Jens Eklinder Frick Datum: 2016 – Januari Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka attityden till mottagandet av Epostmarknadsföringhos svenska beslutsfattare inom en B2B-kontext, detta med avseende påkognitions-, affektions- och beteendemässig attityd. LÄS MER