Sökning: "förslag till A uppsats inom ekonomi"

Visar resultat 1 - 5 av 122 uppsatser innehållade orden förslag till A uppsats inom ekonomi.

  1. 1. Kommunala fastighetskoncerners förberedelser: En fallstudie av implementeringen av det nya EU-direktivet CSRD. : En kvalitativ fallstudie på ett kommunalt koncernbolag.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Olle Detter; Oscar Runesson; [2024]
    Nyckelord :CSRD; Legitimitetsteorin; Signaleringsteorin; Intressentteorin; Hållbarhetsrapportering;

    Sammanfattning : AbstractTitle: Preparations of Municipal Property Companies: A Case Study of the Implementationof the New EU Directive CSRD.Level: C-thesis for bachelor's degree in Business AdministrationAuthors: Olle Detter och Oscar RunessonSupervisor: Jean Claude MutigandaDate: 2024 - JanuaryPurpose: The purpose of this study is to contribute to creating an understanding of howcompanies prepare for the new EU directive CSRD. LÄS MER

  2. 2. Influencer marketing på Instagram: Påverkan på konsumenters attityd och köpintention : En kvantitativ studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Madeliene Hedin; Selicia Strindlund; [2022]
    Nyckelord :Influencer marketing; Social media marketing; Credibility; Brand attitude; Brand awareness; Purchase intention; Opinion leadership; Influencer marketing; Social media marketing; Trovärdighet; Varumärkesattityd; Varumärkeskännedom; Köpintention; Opinionsledarskap;

    Sammanfattning : Titel: Influencer marketing på Instagram: Påverkan på konsumenters attityd och köpintention utifrån trovärdighetsfaktorer, opinionsledarskap, follower/followee-ratio och sympati Nivå: C-uppsats, examensarbete inom företagsekonomi Författare: Madeliene Hedin & Selicia Strindlund Handledare: Jonas Kågström & Martin Ahlenius Examinator: Lars-Johan Åge Datum: 2022 - Maj Syfte: Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur influencers trovärdighet påverkar konsumenters köpintention. Mer specifikt undersöks huruvida konsumenters attityd mot influencers påverkas utifrån follower/followee ratio, trovärdighetsfaktorer (trovärdighet, expertis och attraktivitet), opinionsledarskap samt sympati. LÄS MER

  3. 3. Marknadsföringsstrategier för att stimulera inköp av miljömärkta produkter : En studie av detaljhandel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Amina Farah; Zahra Ghafoyryan; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Titel: Marknadsföringsstrategier för stimulering av inköp av miljömärkta produkter Nivå: C-uppsats, examensarbete inom företagsekonomi  Författare: Amina Farah & Zahra Ghafoyryan  Handledare: Akmal Hyder & Anna Ljung  Examinator: Agneta Sundström Datum: 2021 - januari   Syfte: Syftet med studien är att få ökad förståelse för vilka gröna marknadsföringsstrategier livsmedelsbutiker väljer att använda, för att stimulera konsumenter till köp av miljömärkta produkter inom dagligvaruhandeln. Metod: För att kunna besvara studiens syfte har en kvalitativ forskningsmetod valts i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Hur styr ledare på distans? : Distansarbetets påverkan på organisationskultur

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Anevay Clement; Hanna Johansson; [2021]
    Nyckelord :Organizational culture; rituals; language; theory z; telework; Organisationskultur; ritualer; språk; teori z; distansarbete;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur styr ledare med organisationskultur på distans? - En kvalitativ studie om organisationskultur ur ett ledningsperspektiv Nivå: C-uppsats, examensarbete i ämnet företagsekonomi Författare: Anevay Clement och Hanna Johansson Handledare: Niklas Bomark Datum: 2021 - januari Syfte: Organisationskultur är viktigt för att företag ska uppnå effektivitet och framgång. Ledare kan med hjälp av artefakter styra medarbetare med organisationskultur. LÄS MER

  5. 5. Har CSR en påverkan på lönsamhet?

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Umaya Paranavithana; [2020]
    Nyckelord :CSR; lönsamhet; ROA; Miljö; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Syfte: Denna uppsats undersöker sambandet mellan Corporate Social Responsibility (CSR) och lönsamhet, mätt i Return on Assets (ROA) för svenska börsnoterade företag. Tidigare forskning har resulterat i motstridiga resultat och därför är det intressant att undersöka om det finns ett samband mellan CSR och ROA under en fyra årsperiod, samt på branschnivå. LÄS MER