Sökning: "förutsättningar för ett bra samtal med barn"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden förutsättningar för ett bra samtal med barn.

  1. 1. “Det kan inte bara hända i en, det måste hända i alla” En studie om hur kunskaper om AKK kan utvecklas genom kollegiala samtal.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Elin Harpe; Ann Ödling; [2024-02-29]
    Nyckelord :Aktionsforskning; praktikarkitektur; kollegiala samtal; alternativ och kompletterande kommunikation AKK ; tyst kunskap.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att genom kollegiala samtal stärka och utveckla arbetslagets kunskap och medvetenhet kring användandet av alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i förskolan. Som förskollärarastudenter, baserat på de erfarenheter som vi gjort i våra yrkesverksamma liv och genom vår utbildning, ser vi detta som ett viktigt utvecklingsområde för förskolan, då kommunikativa färdigheter är grunden för alla barns möjlighet att delta i såväl sociala gemenskaper, som i lek och demokratiska processer. LÄS MER

  2. 2. Barns delaktighet i högläsning och dess betydelse för språkutveckling : En kvalitativ intervjustudie om förskollärarens syn på delaktighet i högläsningsaktiviteter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Rebecca Hahne; Madelene Hammarström; [2024]
    Nyckelord :Participation; reading aloude; Preschool teatcher; language development; realization arena; Delaktighet; högläsning; förskollärare; språkutveckling; realiseringsarenan;

    Sammanfattning : Förskolan ska erbjuda barnen en stimulerande miljö där de får förutsättningar att utveckla sitt språk genom att samtala om texter och genom att lyssna till högläsning. Förskolläraren har ett stort ansvar till att göra barnen delaktiga i högläsning och att uppmuntra barnen till att vilja delta och utvecklas. LÄS MER

  3. 3. Att samtala kan vara svårt : Skolsköterskors erfarenheter av att kommunicera om barns vikt med vårdnadshavare

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Helena Johannesson; Jennie Magården; [2023]
    Nyckelord :Child; communication; guardians; school nurse; weight; Barn; kommunikation; skolsköterska; vikt; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Bakgrund: Skolsköterskor har en betydelsefull roll i det förebyggande och hälsofrämjande arbetet, där samtal med vårdnadshavare är en viktig del. I hälsosamtal med elever och i kommunikation med vårdnadshavare kan motiverande samtal underlätta och bidra till bättre hälsoresultat. LÄS MER

  4. 4. När domstolen blundar för våldet - En genusrättsvetenskaplig diskursanalys av konstruktionen av kön i mål om vårdnad, boende och umgänge där fäder brukat våld mot mödrar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Hilda Holmström; [2022]
    Nyckelord :Familjerätt; Rättssociologi; Rättsvetenskap; Genusrättsvetenskap; Diskursanalys; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Arbetet utgör en analys av vilka föreställningar om kön som skapas och åter-skapas i mål om vårdnad, boende och umgänge där fäder brukat våld mot mödrar. En utgångspunkt i arbetet är att våldet förstås utifrån könskategorier, eftersom det främst är fäder som är våldsutövare och mödrar som är våldsut-satta. LÄS MER

  5. 5. ”Man kan ju inte förenkla ett sammanhang” : En kvalitativ studie om socialarbetares erfarenheter av viktiga aspekter i känsliga samtal med barn

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Angelica Bergström; Eva Sjögreen; [2020]
    Nyckelord :sensitive conversations; children; social worker; social work students; digital solutions; känsliga samtal; barn; socialarbetare; socionomstudenter; digitala lösningar;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks viktiga aspekter i känsliga samtal med barn och hur socialarbetare kan skapa förutsättningar för ett fungerande samtal. Uppsatsen är en del av en pilotstudie vars övergripande syfte är att framställa digitala lösningar för socionomstudenter att öva på inför känsliga samtal med barn. LÄS MER