Sökning: "fakta óm"
Visar resultat 21 - 25 av 1377 uppsatser innehållade orden fakta óm.
21. Hur återbruk av betongelement kan främjas inom byggbranschen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Avdelningen för Installations- och klimatiseringsläraSammanfattning : Byggbranschen är en av de mest klimattunga branscherna och står för cirka en femtedel av Sveriges totala utsläpp av växthusgaser. För att möta samtidens klimatkris krävs det att byggbranschens utsläpp minskar. En av de faktorer som orsakar mest utsläpp inom byggbranschen är framställningen och användandet av nyproducerad betong. LÄS MER
22. Från elev till medborgare : En läromedelsanalys av hur demokratiuppdraget framställs i läromedel för samhällskunskapsämnet åk 4–6
Master-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Students should be given the opportunity to learn about, through, and for democracy in order to be able to act in the present and the future. In the subject of social studies, students should be given the opportunity to develop factual knowledge about democracy, and this should be done through democratic methods. LÄS MER
23. En grönare järnväg
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : Detta arbete är en utredning av hur järnvägskonstruktionens emissioner ser ut vid anläggning. Den samlade datan har översatts i ett matematiskt uttryck som ger ett minsta årtal för när en neutraliseringshorisont för projektet kan nås. LÄS MER
24. Styrning och genus : En kritisk diskursanalys om ekonomistyrningsdiskursens konstruktion av genus
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Det pågår ett samtal om ekonomistyrning. Detta samtalet kommer till uttryck på olika sätt. Det kan vara genom texter, bilder, diskussioner och social praktik, det vill säga allt det som görs inom ramen för det som kallas ekonomistyrning. LÄS MER
25. Förskollärares resonemang kring det fysisk rummet och olika materials betydelse i den naturvetenskapliga undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Förskollärare har enligt förskolans läroplan ett särskilt ansvar för att varje barn utmanas och stimuleras i sin utveckling av naturvetenskap. Barnen ska i förskolan ges förutsättningar att utveckla förståelse och förmågor för att kunna samtala om naturvetenskapliga fenomen. LÄS MER