Sökning: "fakta om religioner"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden fakta om religioner.

  1. 1. Lärares utmaningar i religionsundervisningen : En kvalitativ undersökning om lärares religionskunskap och undervisningens utmaningar ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Marta Morcos; Qudsia Hassan; [2023]
    Nyckelord :religion; didaktik; objektivitetskravet; didaktiska utmaningar; den tolkande ansatsen; fenomenologiska religionsdidaktik;

    Sammanfattning : Religionsämnet har genomgått stora förändringar under de senaste decennierna i Sverige. Det har utvecklats från att vara en konfessionell undervisning i kristendom till en icke-konfessionell undervisning om olika religiösa och icke-religiösa livsåskådningar. LÄS MER

  2. 2. Allsidighet och saklighet : En kvalitativ studie om hur Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga och Jehovas vittnen representeras i läroböcker

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Marcus Lundqvist; [2022]
    Nyckelord :JV; SDH; nyreligiösa rörelser; läroboksgranskning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka hur Jehovas vittnen och Jesu Kristi kyrka avSista Dagars Heliga representeras i läroböcker ämnade för gymnasiet och högstadiet efter 2011.Studien har även ämnat undersöka hur beskrivningarna av rörelserna skiljer sig åt, och i vilkasammanhang religionerna placeras i läroböckerna. LÄS MER

  3. 3. Elevers religiösa erfarenheter : Hur använder lärare i åk 1-3 den i religionsundervisningen

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Nvin Law; Meena Tapi; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Enligt Lgr 11 (Skolverket 2019, s. 6) ska skolan i sin undervisning utgå från elevers erfarenheter. LÄS MER

  4. 4. Religionskunskapsundervisning i ett mångkulturella klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Hussein Issa; [2020]
    Nyckelord :Religionsundervisning; mångkulturell skola; utmaningar; ökad måluppfyllelse; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Det mångkulturella samhället som speglar skolan upplever läraren religionsundervisningen på olika sätt, beroende på om de möter hinder och vilka hinder. Syftet med detta arbete är att utifrån tre frågeställningar undersöka hur SO-läraren i lågstadiet upplever religionsundervisningen i ett mångkulturellt klassrum. LÄS MER

  5. 5. Islamofobi i klassrummet - Didaktiska lösningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tarik Mulic; [2020]
    Nyckelord :acceptans; didaktik; didaktiska metoder; islamofobi; religionsdidaktik; religionsvetenskap; tolerans;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur islamofobi tar sig uttryck i klassrummet och hur det går att arbeta förebyggande mot islamofobi. Genom kvalitativa halvstrukturerade intervjuer kommer fyra lärare i Skåne dela med sig av sina erfarenheter av uttryck av islamofobi i skolan men även framföra metoder för att arbeta förebyggande mot islamofobi. LÄS MER