Sökning: "fakta- och inferensfrågor"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden fakta- och inferensfrågor.

  1. 1. Läsförmåga bland högstadieelever utan och med läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Anna Norkvist Johansson; Åse Samuelsen; [2015]
    Nyckelord :Textförståelse; normering; läs- och skrivsvårigheter; högstadieelever; fonologisk medvetenhet; avkodning;

    Sammanfattning : The study’s aim was to examine reading ability in secondary school students. The participants; 30 grade 7 students (13 years old) and 30 grade 8 students (14 years old) without literacy problems, and eleven grade 8 students whom either had documented literacy problems or received special education for it, were selected through convenience sample. LÄS MER

  2. 2. Läsförmåga hos elever i årskurs 3 och 5 samt hos elever i årskurs 5 med autismspektrumtillstånd

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Erika Henriksson; Hanna Müllerström; [2015]
    Nyckelord :Reading comprehension; literal and inference questions; text presentation; Asperger syndrome; high-functioning autism; Läsförståelse; fakta- och inferensfrågor; lässätt; Aspergers syndrom; högfungerande autism;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka läsförmåga hos yngre elever med eller utan autismspektrumtillstånd. Sammanlagt deltog 72 elever i studien; 30 i årskurs 3, 31 i årskurs 5 samt 11 i årskurs 5 med Aspergers syndrom/högfungerande autism. LÄS MER

  3. 3. Läsförmåga hos elever i årkurs 4 och 6 : med avseende på fakta- och inferensfrågor samt lässätt

    Magister-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Kerstin Nyström; Pärnilla Söderqvist; [2013]
    Nyckelord :Standardization; test materials; text understanding; literal- and inference ability; Normering; testmaterial; textförståelse; fakta- och inferensförmåga;

    Sammanfattning : The aim of the present study was to examine students' text comprehension in grades 4 and 6. Participants were 61 students without documented or suspected reading and writing difficulties, in grades 4 and 6. LÄS MER