Sökning: "feminint förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden feminint förskola.

  1. 1. Modig och rädd : En multimodal analys av bilderböcker utifrån maskulint och feminint

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hanna Bogmer; Priscilla Edin; [2021]
    Nyckelord :Bilderbok; Feminint; Förskola; Maskulint; Multimodal analys;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att beskriva och analysera hur maskulint och feminint gestaltas i bilderböcker som förekom på en förskola. Tidigare forskning belyste att maskulina karaktärer kan gestaltas som modiga, aktiva och problemlösare (Filipović, 2018; Sciurba, 2017) medan feminina karaktärer gestaltas som omhändertagande och passiva (Adams et al. LÄS MER

  2. 2. Viljestarka flickor och varsamma pojkar : Multimodal analys av barnlitteratur utifrån könsnormer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Strand; Pia Wiegandt; [2020]
    Nyckelord :barnlitteratur; feminint; förskola; könsnormer; maskulint; multimodal analys;

    Sammanfattning : I samhället finns delade åsikter gällande könsnormer och eftersom förskolan är en del av samhället där barn spenderar mycket tid var det intressant att undersöka vad för könsnormer barnlitteratur gestaltar. Barnlitteratur är en stor del av förskolans vardag och genom undersökning av könsnormer i barnlitteratur kan pedagogers kunskap och medvetenhet utvecklas för att främja barns identitetsskapande. LÄS MER

  3. 3. Feminint, maskulint eller könsöverskridande? - En studie om könsstereotyper i svenska filmer för barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Johansson; Julia Kron; [2020]
    Nyckelord :Film; Förskola; Genus; Könsnormer; Könsroller; Könsstereotyper;

    Sammanfattning : Med digitaliseringens framträdande roll i förskolan har film blivit ett användbart verktyg i den pedagogiska verksamheten. En fråga att ställa i sammanhanget är därmed om pedagoger uppmärksammar genus i valet av barnfilmer såväl som det görs i valet av barnböcker? Syftet med denna studie är att analysera könsnormer som framträder i filmer, serier och videoklipp som visas i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Finns det prinsessor i byggrummet? : -       En kvalitativ studie om hur barn skapar kön i förskolans fria lek

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Isabelle Karlssson; Josephine Mc Carthy-Lindblom; [2019]
    Nyckelord :Förskola; genus; kön; könsstereotyper; könsöverskridande; maskulinitet; femininitet; könskodad miljö;

    Sammanfattning : Abstrakt Are there princesses in the construction room? -A qualitative study of how children create gender in preschool free play Det övergripande syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur barn skapar kön i den fria leken i förskolan, med fokus på förskolans byggrum och hemvrå. Genom att använda metodvalet observation och observera barn på tre olika förskolor är avsikten att undersöka vilka könsstereotypa och könsöverskridande mönster som förekommer i barns fria lek. LÄS MER

  5. 5. Barnlitteraturen som ett läromedel? : En kvalitativ studie av barnlitteraturens roll i jämställdhets- och genusarbetet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Isabell Johansson; [2019]
    Nyckelord :barnlitteratur; läromedel; genusteori; läroplansteori; förskola;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att söka förståelse för barnlitteraturens potentiella roll i förskolan utifrån ett genus- och läroplansteoretiskt perspektiv. Studien inriktar sig på barnlitteraturen som ett tänkbart läromedel och på konstruktioner av maskulint och feminint genus i svensk barnlitteratur. LÄS MER