Sökning: "fenomenologi och sociokulturell teori"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden fenomenologi och sociokulturell teori.

  1. 1. Möjlighet till inkludering i grundskolan för elever med diagnos autismspektrumstillstånd

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie-Louise Hörnqvist Sunnelius; [2014-08-18]
    Nyckelord :AST; inkludering; sociokulturell teori; fenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utifrån tre olika yrkeskategorier, som enligt forskning och styrdokumenten har olika ansvar, undersöka hur rektorer, specialpedagog/speciallärare och mentorer resonerar kring inkludering av elever med diagnos AST i grundskolan. Teori: Studien utgår från den sociokulturella lärandeteorins grund med ett sociokulturellt perspektiv där grundtanken enligt Strandberg (2006) och Säljö (2000) är att det ge-nom kommunikation skapas sociala resurser som sedan förs vidare genom kommunikation. LÄS MER

  2. 2. Mina klasskamrater kallar mig för den nya främmande : En kvalitativ studie om nyanlända elevers upplevelser av att börja om i ny skola

    Kandidat-uppsats, Avd för socialpedagogik och sociologi

    Författare :Noura Mohammad; [2013]
    Nyckelord :newly arrived students; school; refugee youth; participation; postcolonial theory; socio-cultural theory; importance of language; exclusion; nyanlända elever; skola; flyktingungdomar; delaktighet; postkolonial teori; sociokulturell teori; språkets betydelse; utanförskap;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att belysa och analysera hur nyanlända ungdomar beskriver sina upplevelser av att börja om i en ny skola, i ett nytt land. Uppsatsen handlar om att förklara och belysa flyktingungdomars upplevelser av att börja om i ny skola och lära sig ett nytt språk och skaffa nya vänner och vad denna utmaning innebär. LÄS MER

  3. 3. Rikare matematik med drama : En hermeneutisk fenomenologisk studie om drama som matematikdidaktiskt verktyg.

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Kerstin Grip; [2013]
    Nyckelord :drama; matematik; matematikdidaktik; hermeneutik; fenomenologi; sociokulturell teori; fokussamtal; intervju; narrativ;

    Sammanfattning : Denna hermeneutiskt fenomenologiska studie har syftet att undersöka dramas potential som matematikdidaktiskt verktyg, dess möjligheter och begränsningar. Forskningsfrågorna är: Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med att använda drama som matematikdidaktiskt verktyg? och Vad krävs för att ett lärande i matematik ska ske, med drama som didaktiskt verktyg? Intervju och fokussamtal med erfarna pedagoger genomfördes och analyserades utifrån sociokulturell teori. LÄS MER

  4. 4. Lönesättande samtal : samspelet mellan medarbetare och ledare

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för management

    Författare :Camilla Hallberg; [2012]
    Nyckelord :bemötande; feedback; fenomenologi; icke-verbal kommunikation; känslor; lönesättande samtal; samspel; sociokulturell teori samt verbal kommunikation. feedback; feeling; interaction; nonverbal communication; phenomenology; salary negotiation discussions; socio-cultural theory and verbal communication ;

    Sammanfattning : Bakgrunden till studien är mina egna tankar om hur de lönesättande samtalen inom arbetslivet egentligen fungerar nu när de har blivit alltmer vanliga på arbetsplatserna. Syftet med studien är dels att undersöka hur kommunikationen hanteras och upplevs under ett lönesättande samtal av medarbetare respektive ledare dels att utveckla kunskapen om vilken betydelse kommunikationens påverkan har för samspelet under det lönesättande samtalet. LÄS MER