Sökning: "film eller bok"
Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden film eller bok.
1. Ursäkta, var är klockan?
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : Presentation och reflektion Mitt projekt som ni här ska få ta del av är inledningen av en roman som enklast kan beskrivas som en fantasydeckare med humoristiska inslag. Från att ha provat på att skriva på en ny genre (historisk deckare) under Kreativt skrivande III, som jag gick läsåret 2020/2021, bestämde jag mig för att prova på ytterligare en ny genre till den här kursen. LÄS MER
2. Minnets bleka längtan
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)Sammanfattning : Minnets bleka längtan är tänkt som en första bok i en serie om två, eventuellt tre böcker. Frank blir av med sitt hundspann under en snöstorm och tar skydd i en övergiven stuga. Där hittar han en väldigt nedkyld och medtagen kvinna som sitter fast med en handboja vid en fastgjuten stålstång. LÄS MER
3. Hyndevad Recreation and Conservatory
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : The purpose of the project was to design and develop a public hybrid building, focusing on innovative ways to connect different needs that exist in society. You were assigned a basic program to interpret and develop in relation to a chosen site and the conditions of that area. LÄS MER
4. De inte alltför främmande : Författarideal, relationer och litterära system i fem svenska filmer
Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionenSammanfattning : Den här uppsatsen ingår i det forskningsfält som undersöker hur konstnärer skildras i fiktion. Specifikt handlar den om författarroller på film, ett område som beforskats i såväl Tyskland som den anglosaxiska världen (kända exempel är Kirsten Netzows Schriftstellerfilme(2005) samt antologin The Writer on Film (2013)) men knappt alls i Sverige. LÄS MER
5. Film i skolan - vita duken som vita tavlan : En komparativ studie om högstadieelevers perception av film och litteratur, utifrån informella och examinerande samtal i svenskundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : In today’s Swedish classroom, film is used as a class guard, reward or a comparison to literature rather than a didactic tool. Although film is present in most students’ everyday life, literature is still seen as the highest form of fiction. LÄS MER