Sökning: "film för barnen"

Visar resultat 1 - 5 av 92 uppsatser innehållade orden film för barnen.

  1. 1. Från idé till färdig saga på tjugo minuter : En studie av AI-genererad barnlitteratur i podcasten "Magiska godnattsagor"

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Sabina Larsson; [2024]
    Nyckelord :Magiska godnattsagor; litteratursociologi; artificiell intelligens; barnlitteratur; saga.;

    Sammanfattning : Många har åsikter kring AI och litteratur men vad är det som faktiskt händer i en litterär skapandeprocess där AI-verktyg används? Detta är en uppsats som undersöker de barnlitterära AI-sagorna i podcasten ”Magiska godnattsagor”. Syftet är att beskriva och förstå AI-sagorna som fenomen och hur historien i Den magiska pinnen formas från idé till färdig saga genom det kollektiva skapandet mellan barns idéer, AI som genererar texten och redigeringen av podcastens vuxna producenter. LÄS MER

  2. 2. Vem förföljer kaninen? : En designstudie där barnen experimenterar med det fysikaliska fenomenet ljus och skugga

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Tatjana Lühring; [2023]
    Nyckelord :phenomenon of light and shadow; variation theory; teaching design; experiments; fenomen ljus och skugga; variationsteori; undervisningsdesign; experiment;

    Sammanfattning : Abstract The study is based on teaching design grounded in variation theory, and aims to develop knowledge about how teaching about physical phenomenon of light and shadow can be designed in an exploratory way to develop childrens`s science learning. A total of six children aged four to five were inkluded in the study. LÄS MER

  3. 3. Förskolebarn disskuterar genus utifrån disneys film Frost : En kvalitativ studie om barns perspektiv på genus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Dennis Nelandersson; Ludvig Nilsson; [2023]
    Nyckelord :: gender; children; preschool; pop-culture; gender order; gender concepts; gender differences; Disney.; genus; barn; förskola; populärkultur; fokusgrupper; genusordning; könsföreställningar; könsskillnader; Disney;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftade till att studera barns perspektiv på genus utifrån fyraDisney-karaktärer. Studien riktar sig till verksamma pedagoger inom förskolan ochkan bidra till en förståelse om genus och barns könsföreställningar. LÄS MER

  4. 4. Två ensamstående pappor i barnlitteraturen : - En jämförelse mellan Barbro Lindgrens Loranga och Gunilla Bergströms Bertil Åberg.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Ofelia Idermark; [2023]
    Nyckelord :Maskulinitet; Hegemonisk maskulinitet; Faderskap; Barbro Lindgren; Gunilla Bergström; Loranga; Pappa Åberg;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka likheter och skillnader mellan de två ensamstående papporna Loranga av Barbro Lindgren och pappa Bertil Åberg av Gunilla Bergström. Genom att studera familjefäderna i böckerna och studera deras sätt att uppfostra sina barn görs en komparativ litteraturanalys av text och bild dem emellan. LÄS MER

  5. 5. Webbserier där musik och illustration går samman : En kvalitativ audiovisuell analys av Cursed Princess Club kapitel 131 Proposal (part 1)

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Karolina Nilsson; [2023]
    Nyckelord :webbserier; webtoon; audiovisuell analys; serier; mental hälsa;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar ämnet musik i webbserier där en kvalitativ audiovisuell analys har gjorts av kapitel 131 ur webbserien Cursed Princess Club publicerad på hemsidan och appen vid namn Webtoons. Frågeställningen är följande: På vilket sätt samspelar ljud och bild för att skapa en upplevelse av händelser och atmosfär i webbserien Cursed Princess Club kapitel 131? Analysen av materialet gjordes med hjälp av ljud, filmtekniska, seriebegrepp och visuellanalys gällande färg. LÄS MER