Sökning: "filma"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade ordet filma.

  1. 1. LVU-kampanjens effekter och konsekvenser på socialsekreterares arbete : En kvalitativ studie om hur desinformationskampanjen påverkar svensk socialtjänst och handläggare som arbetar med barn och unga.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Amelie Lundquist; Rebecka Bengtsson; [2024]
    Nyckelord :LVU-campaign; Disinformation; Swedish social services; LVU; Immediate care; Work environment; Work situation; LVU-kampanj; Desinformation; Socialtjänsten; Omhändertagande; LVU; Arbetsmiljö; Arbetssituation;

    Sammanfattning : Ett problem svenska socialtjänsten står inför är att förtroendet från medborgarna minskar, desinformation delas i större utsträckning och år 2021 började LVU-kampanjen att spridas. Kampanjen hävdar att socialtjänsten omhändertar muslimska barn utan rättsligt stöd. LÄS MER

  2. 2. Idrottslärare på filmduken : En kvalitativ karaktärsanalys och litteraturstudie ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elin Lomgren; Tove Welander; [2024]
    Nyckelord :Genus; Film; Idrottslärare; Kvalitativ studie;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur idrottslärare framställs i svenska filmer ur ett genusperspektiv samt hur framställningarna förhåller sig till internationella idrottslärarporträtteringar. Studien kommer att besvara följande frågeställningar: - Vilka egenskaper och karaktärsdrag tillskrivs manliga och kvinnliga idrottslärare i svensk film?- Vilka skillnader respektive likheter finns mellan svenska och amerikanska framställningar av idrottslärare? Teori och metod Studien har en kvalitativ ansats som tar avstamp i den fenomenologiska metoden. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling i förskolans tambur - En kvalitativ studie om möjligheter till språklärande i tamburen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Felicia Reinhardt; Helen Lindersson; Elin Gustavsson; [2023-10-19]
    Nyckelord :Språkutveckling; Kommunikation; Förskolans tambur och Lärmiljö;

    Sammanfattning : Barn tillbringar mycket tid i förskolan och i dagens samhälle går de flesta barn i förskolan och börjar redan i tidig ålder. Utbildning skall ske under hela dagen och inte bara under planerade aktiviteter. Språket utgör ett centralt verktyg för barns lärande och kunskapsutveckling. LÄS MER

  4. 4. DUMPEN - HJÄLPANDE ELLER STJÄLPANDE ELDSJÄLAR? : EN KVALITATIV INTERVJUSTUDIE OM HUR EN CIVIL AKTÖR KAN PÅVERKA POLISENS UTREDNINGS- OCH BROTTSFÖREBYGGANDE ARBETE.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för kriminologi (KR)

    Författare :Pauline Engfeldt; Olivia Anderberg; Hanna Faxe; [2023]
    Nyckelord :Crime prevention; child sexual abuse on internet; Dumpen; external actors; investigation; police; stigmatization.; Brottsprevention; civila aktörer; Dumpen; internetrelaterade sexualbrott mot barn; polis; stigmatisering; utredningsarbete.;

    Sammanfattning : Antalet internetrelaterade sexualbrott mot barn ökar i Sverige. Polisens arbetsbelastning blir högre och deras insatser täcker inte behoven. Dumpen är en civil aktör som arbetar för att motverka sexualbrott mot barn genom att bland annat konfrontera och filma individer som tagit kontakt med barn i sexuellt syfte. LÄS MER

  5. 5. Hur övar jag egentligen? : En självstudie om hur jag designar mitt övande på trumset och slagverk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Matheus Johansson; [2023]
    Nyckelord :Practice; drum set; percussion; Practice strategies- and methods; design theory; Övning; trumset; slagverk; Övningsstrategier- och metoder; designteori;

    Sammanfattning : I denna studie har jag undersökt hur min övning på trumset och slagverk ser ut inför spel med RI-ensemble och slagverksensemble. Studien har utgått från ett designteoretiskt perspektiv och forskningsfrågorna: 1) Hur designar jag mitt övande till respektive ensemble? 2) Vilka semiotiska resurser används och hur används de? Under studien har jag samlat in data genom att filma några övningspass och skrivit loggbok. LÄS MER