Sökning: "filmdidaktik"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet filmdidaktik.

  1. 1. Film för konstens skull : kvantitativ och kvalitativ undersökning i Svenska Filminstitutets filmhandledningar i förhållande till svenskämnets filmkunskap

    Master-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Johan Malmgren; [2021]
    Nyckelord :didaktisk teori; filmteori; vidgat textbegrepp; multimodalitet; literacy; filmhandledningar; Svenska filminstitutet; filmdidaktik; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Denna studie avser studera de prioriteringar Svenska Filminstitutet framlägger i sitt handledningsmaterial för lärare och vad det betyder för filmens roll i svenskämnet och synen på film i skolan i helhet. Detta görs via två metoder där den första studerar ett stort urval av studiematerial och den andra gör närläsning på ett mindre urval. LÄS MER

  2. 2. Cinelitteracitet i svenskämnet : En granskning av filmmediets position i skolan

    M1-uppsats, Medie-, litteratur- och språkdidaktik

    Författare :Azadeh Nicoobayan Shiri; [2011]
    Nyckelord :Cineliteracy; Film in Swedish education; Cinelitteracitet; Film; Filmdidaktik; Svenskämnet; Media; Populärkultur; Vidgat textbegrepp; Film i svenskämnet;

    Sammanfattning : The purpose of this essay has been to investigate the research and national initiatives regarding film and Cineliteracy in the Swedish curriculum. The results show that, after all research, national initiatives and the continual clarification from the Swedish National Agency for Education concerning film's place in the Swedish subject, the vision of students cineliteracy not at all obtain an obvious place in the curriculum. LÄS MER

  3. 3. Film i undervisningen – i egen rätt eller bara komplement? : En kvalitativ studie av tre lärares syn på spelfilm iundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Ida Källén; [2009]
    Nyckelord :film i undervisningen; det vidgade textbegreppet; filmdidaktik; media;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to examine which attitudes and experiences teachers have around the wide text concept, which is found in the course plan for the Swedish subject, and to find out which function films have in their teaching. The starting point of the paper’s theoretical part is the Swedish subject’s course plans and current research concerning the wide text concept and film in teaching. LÄS MER