Sökning: "filmmusik syfte"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden filmmusik syfte.

  1. 1. Akustisk Orkester eller MIDI Orkester i Filmmusik? : En studie om hörbara skillnader och preferenser mellan akustisk orkester och MIDI orkester inom filmmusik

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Simon Forssberg; [2023]
    Nyckelord :Midi; Orkester; Filmmusik; Lyssningstest; Musiker; Kompositör;

    Sammanfattning : Datorn kan användas till nästan allt idag, och filmmusik är inget undantag. Men hur kan ett MIDI-orkestrerat stycke mätas mot ett orkestralt? Studiens syfte är att, med fokus på filmmusik, bidra med kunskap gällande hörbara skillnader och preferenser mellan akustisk orkester och MIDI-orkester. LÄS MER

  2. 2. En musikskapares navigering bland stilar och uttryck : En resa i elektropop, filmmusik och statistikmusik

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik- och medieproduktion

    Författare :Sebastian Bergström; [2020]
    Nyckelord :Film score; electronic music; minimalism; statistics; musification; music design; Statistics Sweden; composition; Filmmusik; elektronisk musik; minimalism; statistik; musification; gestaltning; SCB; komposition;

    Sammanfattning : I det här masterarbetet har jag musik för tre olika musikaliska sammanhang; elektronisk pop i samarbete med kurskollega, kortfilmsmusik i samarbete med filmregissör och musik till statistik i samarbete med SCB. De tre delprojekten rör sig inom olika musikaliska uttryck och har olika instrumentering. LÄS MER

  3. 3. Konsten att skriva musik till film : Kompositörens arbetssätt & metodik

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Eric Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Kompositör; film; filmmusik; samarbete; regissör; verktyg;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka hur kompositörer går till väga och vilken metodik dekan använda sig av när de skriver musik till film. Med det sagt syftade studien på attundersöka kompositörers arbetssätt, vilka verktyg de kan använda sig av samt hursamarbetet med regissören kan se ut. LÄS MER

  4. 4. Den Komponerade Berättelsen : En analys av filmmusikkompositören Devonté Hynes narrativa förmåga i filmen Palo Alto (2013)

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Gustaf Lundberg; [2019]
    Nyckelord :Filmmusik; filmkomposition; narrativ musik; filmmusikanalys; Palo Alto; Devonté Hynes;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen analyserar filmkompositionen av Devonté Hynes i filmen Palo Alto och hur den fungerar i ett narrativt syfte. Filmen ligger i fokus som analysgrund och andra teorier bygger på tidigare litteratur och forskning om ämnet. LÄS MER

  5. 5. Musik sätter ton i film : En studie om filmmusiks betydelse för film och dess upplevelse

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Johanna Malmgren; Louise Johansson; Caroline Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Film music; customer experience; emotion; expression; interplay; tool; Filmmusik; kundupplevelse; känsla; uttryck; samspel; verktyg;

    Sammanfattning : Syfte Vårt syfte är att utreda och analysera vad som karaktäriserar filmmusik samt klarlägga musikens betydelse för film. Forskningsfrågor På vilket sätt kan film och musik influera varandra och hur kan samspelet mellan dem se ut? Hur kan musik användas som ett verktyg för att påverka helhetsupplevelsen av film?   Metod Vår studie är av en kvalitativ karaktär grundad i ett växelspel mellan en induktiv och en deduktiv ansats. LÄS MER