Sökning: "fint språk"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden fint språk.

  1. 1. LA MOTIVATION DES APPRENANTS SUÉDOIS POUR L’APPRENTISSAGE D’UNE TROISIÈME LANGUE Une étude des conceptions du français des élèves suédois de la 5ème année

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Irene Andersson; [2020-12-17]
    Nyckelord :Franska; L3; motivation; conceptions; langue étrangère;

    Sammanfattning : Cette étude a pour but d’examiner la motivation des élèves suédois en 5ème année pour l’apprentissage d’une troisième langue, surtout pour le français. Les avis et les conceptions des élèves en 5ème année, c’est-à-dire avant le début des études, n’ont pas, à notre connaissance, été examinés auparavant. LÄS MER

  2. 2. Fint att du gjorde det här men... : En studie om roller och barns möjlighet till identitetsskapande i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Sofia Idebäck; [2016]
    Nyckelord :Identity positions; roles; subjectivity; listening pedagogues; environment; material; language; Identitetspositioner; roller; subjektskapande; lyssnade pedagoger; miljö; material; språk;

    Sammanfattning : Med den här studien vill jag skapa bättre förutsättningar och djupare förståelse av vår pedagogiska praktik samt förstå hur olika identitetspositioner och roller skapas utifrån miljö, material och pedagogers förhållningssätt i form av språk. Studien har lyssnandet, synen på det kompetenta barnet och miljön som den tredje pedagogen i fokus av beaktandet i barns lärprocesser och identitets- och subjektskapande. LÄS MER

  3. 3. Se bortom elevers svårigheter : En studie om elevers möjligheter till skrivande i Grundsärskolans träningsinriktning

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Fredrik Pettersson; Åse Taawo; [2016]
    Nyckelord :skrivande; skriftspråklighet; litteracitet; läs- och skrivutveckling; Grundsärskolans träningsinriktning; träningsskola; intellektuell funktionsnedsättning; utvecklingsstörning;

    Sammanfattning : För delaktighet i dagens informationssamhälle krävs det gedigna kunskaper i det skrivna språket hos varje enskild individ. Elever i grundsärskolans träningsinriktning kommer alltför sällan i kontakt med skrivundervisning. LÄS MER

  4. 4. Fult språk i förskolan. En undersökning av pedagogers attityder till och hantering av barns intresse för och användning av fult språk.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Apama Shiralipour; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte:Arbetets syfte är att undersöka hur olika förskolepedagoger anser att de arbetar övergripandeoch i specifika situationer med språk, med barnen och med ord som ses som fula och inteacceptabla.Huvudfrågor:Varför är barn fascinerade av det som identifieras som fula ord? Hur hanterar pedagoger barnsfascination? Vem bestämmer vad som är fint och fult i förskolan?Metod:Valet föll på en kvalitativ undersökning med hjälp av intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Språkets betydelse för matematikinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lärarutbildningen

    Författare :Patrik Bodin; [2012]
    Nyckelord :språk; matematik;

    Sammanfattning : Study aimed to see if the language has bearing on mathematics learning. The study used qualitative interviews of three first grade teachers and one special education teacher. LÄS MER