Sökning: "flerspråkiga barn malmö högskola"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade orden flerspråkiga barn malmö högskola.

  1. 1. Modersmålets betydelse för flerspråkiga barn

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emine Thaqi Jashari; [2017]
    Nyckelord :Modersmål; tvåspråkighet; studihandledning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att - ur ett lärarperspektiv – undersöka vad två modersmålslärare och två svensklärare anser om modersmålets betydelse för flerspråkiga barns språkinlärning och vilka förändringar de anser skulle förbättra förutsättningarna för undervisningen. För att besvara syftet, ställs tre forskningsfrågor, som handlar om pedagogernas åsikter om modersmålets betydelse och hur de arbetar med detta vid undervisning i det svenska språket. LÄS MER

  2. 2. ”Svenskan kommer” Pedagogers förhållningssätt till språkutveckling och flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Karlsson; Emmeli Malmgren; [2017]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Modersmål; Samling; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Flerspråkighet är en utmaning som förskolan ställs inför i dagens samhälle och därför ställs det krav på pedagogerna att stötta barnen i deras språkutveckling. Eftersom det ständigt sker invandring av människor från många olika länder till Sverige blir därför flerspråkighet vanligare och många barn är i behov av stöd i alla sina språk. LÄS MER

  3. 3. Flerspåkighetsstöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :emma strömgren; rebecka möller; [2017]
    Nyckelord :flerspråkighet; förskola; språkutveckling; modersmålsstöd;

    Sammanfattning : Hösten 2013 infördes en ny reform för modersmålsstödet i Malmö stads förskolor. Reformen ska garantera att alla barn får möjlighet till språkutveckling och språkstöd. Sedan införandet har olika åtgärder gjorts för att garantera ett likvärdigt stöd för alla barn. LÄS MER

  4. 4. Flera språk är en tillgång, inte ett problem - en studie om hur förskollärare arbetar med barns alla språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Paulina Lankauf; [2016]
    Nyckelord :flerspråkighet; modersmål; barn; lärande; förskola; pedagoger; sociokulturellt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare jobbar för att främja utveckling av flerspråkiga barns samtliga språk. För att uppnå syftet har jag använt mig av kvalitativ metod. Tre förskollärare och en barnskötare har intervjuats. LÄS MER

  5. 5. Pedagogers syn på språkutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Björk; Alexandra Hvidberg; [2016]
    Nyckelord :Andraspråk; Flerspråkighet; Förskola; Modersmål;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger på en förskola ser på flerspråkighet och barns språkutveckling samt hur barns kultur integreras i förskolans verksamhet. Studien utgår från följande frågeställningar: 1. Hur arbetar pedagogerna för att främja barn med annat modersmål än svenska i sin språkutveckling? 2. LÄS MER