Sökning: "flerspråkiga elever"
Visar resultat 16 - 20 av 609 uppsatser innehållade orden flerspråkiga elever.
16. Språkstörning "det är väldigt diffust" : En intervjustudie med lärare och specialpedagogisk personal om språkstörning hos en- och flerspråkiga elever.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Fler och fler barn och ungdomar diagnostiseras numera med funktionsnedsättningen språkstörning. Sakta men säkert ökar också kunskapen om språkstörning genom bland annat mer lättillgänglig information, att fler elever i klasserna uppmärksammas med språkstörning samt utbildningsdagar på skolorna. LÄS MER
17. "I SvA behöver man mycket mer tid" : Lärares och flerspråkiga elevers inställning till svenskämnena.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Svenska som andraspråk har varit en del av den svenska skolan i flera årtionden. Under denna tid har det ständigt debatterats och nyligen även granskats i en översyn på uppdrag av regeringen. Frågan om vilka faktorer som lärare och elever anser gör undervisningen i svenska som andraspråk bra är emellertid mindre dryftad. LÄS MER
18. Bildstöd som hjälpmedel i flerspråkiga elevers matematikundervisning : En kvantitativ interventionsstudie av två undervisningsmetoders effekt på elevers prestationer i matematiska testsituationer i mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärandeSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilken effekt som undervisning, med fokus på bildstöd respektive undervisning med fokus på textinnehåll, har på elever med svenska som modersmål respektive på flerspråkiga elever i mellanstadiet. För att ta reda på det gjorde vi en kvantitativ interventionsstudie och använde en experimentell metod. LÄS MER
19. Läsförståelse med flerspråkiga elever : En kvalitativ studie om hur lärare arbetar med flerspråkiga elevers läsförståelse i årskurserna F-3.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att få djupare kunskap om hur några lärare arbetar med flerspråkiga elevers läsförståelse i årskurserna F-3. För att få svar på forskningsfrågan användes två kvalitativa metoder. Vi intervjuade och observerade åtta lärare från tre olika skolor. LÄS MER
20. Språket som ett hinder för flerspråkiga elever inom problemlösning i matematik : -Ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : .... LÄS MER