Sökning: "flerspråkiga matematikklassrum"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden flerspråkiga matematikklassrum.
1. Strategier & verktyg för flerspråkiga matematikklassrum
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har haft som syfte att utifrån befintlig forskning redogöra för olika strategier och verktyg som lärare använder sig av för att bidra till flerspråkiga eleverskunskapsutveckling inom matematik. Att kommunicera matematik är både brett och komplext men framför allt centralt i matematikundervisningen. LÄS MER
2. Diskursiva praktiker som kan påverka flerspråkiga elevers identitet och lärande i matematikklassrummet
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Studiens syfte är att beskriva hur diskursiva elev- och lärarpraktiker kan påverka flerspråkiga elevers identiteter och lärande i matematikklassrummet. Undersökningsobjektet är flerspråkiga elever i årskurs åtta på tre olika skolor. Frågeställningarna handlar om språkanvändningen hos flerspråkiga elever. LÄS MER
3. Språksvårigheter hos andraspråkselever i matematikklassrum
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur läraren skiljer mellan matematiksvårigheter och språksvårigheter. Den behandlar även hur man kan utifrån flerspråkiga elevers förmåga och svårigheter anpassa sin undervisning enligt deras behov. Dessutom hur modersmålet kan stödja matematisk förståelse. LÄS MER
4. Ett flerspråkigt matematikklassrum : Ett lärarperspektiv
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Detta arbete har sin utgångspunkt i tidigare forskning vad gäller matematik och flerspråkighet. Denna uppsats har tagit avstamp i vår tidigare forskningsöversikt Språkets betydelse i matematikundervisningen - En studie som berör flerspråkiga elever. LÄS MER
5. "Matematik är mer än att bara minnas" : En kvalitativ studie kring lärares förhållningssätt i det flerspråkiga matematikklassrummet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Det går inte att undgå att dagens matematikklassrum utgörs av flera olika språk och nationaliteter. Det mångkulturella klassrummet ställer i sin tur höga krav på att läraren tillgodoser varje individs behov. LÄS MER