Sökning: "flerspråkighet i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 115 uppsatser innehållade orden flerspråkighet i skolan.

  1. 1. Att identifiera och samverka kring läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever. Erfarenheter från en skola.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Matilda Björnevret Klaesson; [2018-02-13]
    Nyckelord :Läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; flerspråkighet; identifiering; samarbete;

    Sammanfattning : I den här intervjustudien undersöks hur klasslärare, specialpedagoger, speciallärare och modersmålslärare beskriver att de upptäcker läs- och skrivsvårigheter hos flerspråkiga elever samt hur de samverkar när dessa svårigheter upptäckts. Studien bygger på en kvalitativ undersökning med semistrukturerade intervjuer från en skola där intervjuerna analyserats utifrån en tematisk analys. LÄS MER

  2. 2. ”Vi pratar olika språk men här möts vi”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Marcus Tömmervik; [2018-02-09]
    Nyckelord :Translanguaging; flerspråkighet; svenska som andraspråk; social rättvisa; social praktik;

    Sammanfattning : I skolans läroplan står det att undervisningen bland annat ska utgå från alla elevers tidigare erfarenheter, språk och kunskaper. Trots att det skrivs fram i läroplanen kan flerspråkiga elever tvingas att rätta sig efter en enspråkig norm som i förlängningen kan leda till att eleven överger sitt förstaspråk (Cummins, 2008). LÄS MER

  3. 3. Betydelsen av ett interkulturellt förhållningssätt för flerspråkiga elever i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :pontus nyhemer; ajla zisko; [2018]
    Nyckelord :flerspråkighet; interculture; interkulturalitet; multilingual; school; skola;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att redovisa vad forskning säger angående ett interkulturellt förhållningssätt och hur detta påverkar elevers språk- och kunskapsutveckling i skolan. Frågeställningen för denna kunskapsöversikt lyder: På vilka sätt kan ett interkulturellt förhållningssätt påverka flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling i grundskolan enligt forskning? Utgångspunkterna för detta arbete har varit interkulturalitet, det vill säga möten mellan personer med olika kulturella bakgrunder, där målet är ett möte som genomsyras av respekt, tolerans och öppenhet. LÄS MER

  4. 4. Effektivt lärande : En undersökning av flerspråkiga elevers språktillägnande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Susanne Sarmamy; [2018]
    Nyckelord :Språktillägnande; flerspråkighet; kodväxling; lärandemiljö och språkbad;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur en utvecklande undervisning kan utformas och vilka faktorer i undervisningen som bidrar till effektivt lärande för flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling i två klasser i årskurs tre på två olika skolor i Sverige. De metoder som används i denna studie är intervjuer och observationer av flerspråkiga elever och lärare. LÄS MER

  5. 5. Språkutveckling för nyanlända elever med hjälp av digitala verktyg

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Grimberg Joanna; [2017-11-13]
    Nyckelord :Digitala verktyg; IKT; resurs; nyanlända elever; språkutveckling; flerspråkighet; mångkulturell;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en inblick i hur arbetet kan ske i skolan för att främja nyanlända elevers språkutveckling med hjälp av digitala verktyg. Studiens frågeställningar lyder därmed: På vilket sätt kan digitala verktyg användas i språkundervisningen med nyanlända elever och i vilket syfte? Hur kan undervisningen med digitala verktyg organiseras för att ge möjlighet till socialt samspel och lärande? Vad kan det finnas för utmaningar med att arbeta språkutvecklande med hjälp av digitala verktyg? Detta examensarbete är en kvalitativ studie där fyra personer har intervjuats som arbetar på två mångkulturella skolor. LÄS MER

BEVAKA DENNA SÖKNING

Få ett mail när det kommer in nya uppsatser på ämnet flerspråkighet i skolan.

Din email-adress: