Sökning: "flerstämmighet"

Visar resultat 1 - 5 av 53 uppsatser innehållade ordet flerstämmighet.

  1. 1. ”Vill man som lärare vidga eleverna, då är det samtal som gäller!” : En studie om lärares syn på samtalets möjligheter i svenskundervisningen i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Persson; Ellinor Thornberg; [2023]
    Nyckelord :flerstämmighet; samtal; samtalsförmågor; språkutveckling; strukturerade samtal; stöttning;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks vilka aspekter lärare i årskurs F-3 beskriver som centrala för att skapa förutsättningar för eleverna att utveckla sina samtalsförmågor i svenskundervisningen, samt vad som är lärarnas syfte med samtal i svenskundervisningen. Syftet med studien är att ge lärarstudenter, verksamma lärare och oss själva en fördjupad förståelse av samtalets möjligheter i svenskundervisningen. LÄS MER

  2. 2. Dialogisk läsning - Shared Readings möjligheter och begränsningar i klassrummet

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Max Dagerman; Jon Wallinder; [2022]
    Nyckelord :Shared Reading; Skolans styrdokument; Svenska; Ämnesdidaktik; Undervisning; Litteraturarbete; Läsposition; Dialog; Flerstämmighet; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Det föreliggande arbetets övergripande syfte är att klarlägga läspraktiken Shared Readings möjligheter och begränsningar som litteraturarbete i svenskämnet i gymnasieskolan. Shared Reading är en läspraktik som kombinerar högläsning och samtal om texten under läsningen. LÄS MER

  3. 3. "Det som är bra med digitalisering är att alla barn kan vara delaktiga på olika nivåer" : En studie utifrån specialpedagogisk didaktik om hur digitala verktyg kan användas i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anna Eklöf; [2022]
    Nyckelord :Specialpedagogisk didaktik; flerstämmighet; takt; otakt; digitala verktyg; undervisning; förskola.;

    Sammanfattning : Studien är en fristående del av ett ULF-projekt på Örebro Universitet där digitala verktyg undersökts tillsammans med estetiska uttryckssätt i förskolans undervisning. Den här studien har ett specialpedagogiskt fokus och tittar på undervisningens modellering utifrån en specialpedagogisk didaktik med begreppen flerstämmighet, takt och otakt. LÄS MER

  4. 4. Hjälp oss bli människor: En fenomenologisk hermeneutisk gruppintervjustudie om vad gymnasieelever upplever är meningsfullt med deras skolgång

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Hanna Lundahl; Orela Vokes; [2020-09-15]
    Nyckelord :meningsfullhet; elevperspektiv; bildning; hermeneutik; fenomenologi;

    Sammanfattning : Skolverkets regelbundna attitydundersökning brukar fråga elever hur ofta det känns meningsfullt att gå i skolan. Detta belyser emellertid inte vad som är meningsfullt i skolan. LÄS MER

  5. 5. ”Äntligen blir vårt arbete mer betydelsefullt och förskolan kan bli accepterad som en skolform” Förskollärares tolkning av undervisningsbegreppet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Titti Nilsson; Emma Sjöholm; [2020]
    Nyckelord :didaktik; fenomenografi; förskollärare; förutsättningar; krav; lek; lärande; status; undervisning; undervisningsbegreppet;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur förskollärare uppfattar begreppet undervisning. Vi vill belysa hur begreppet undervisning tolkas av förskollärare i verksamheten och om begreppet har fått en annan innebörd efter implementering av den nya läroplanen 2018 infördes. LÄS MER