Sökning: "flicka"
Visar resultat 1 - 5 av 373 uppsatser innehållade ordet flicka.
1. "Det är ju inte fel att en flicka leker med dockor eller en pojke leker med bilar" : En kvalitativ studie om hur förskollärare konstruerar genus i val av lekmaterial
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare konstruerar genus utifrån val av lekmaterial inom den fria leken i förskolans inomhusmiljö. Studien har utgått från det socialkonstruktionistiska perspektivet och den kvalitativa metoden där semistrukturerade intervjuer och observationer använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER
2. Från missförstådd flicka till kvinna med ADHD : En kvalitativ studie av kvinnors identitetsskapande och självförståelse i relation till att diagnostiseras med ADHD i vuxen ålder
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)Sammanfattning : The aim of this study is to examine the creation of identity of women who were diagnosed with ADHD in adulthood. This is done through research questions making visible different social norms and strategies affecting the women’s identity and self-understanding. LÄS MER
3. "Jag undervisar elever, inte pojkar och flickor" : En mixed method -studie om svenska lärares genusföreställningar
Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Uppsatsen beskriver en mixed method-undersökning om lärares genusföreställningar i relation till elever och olika klassrumsaktiviteter. Syftet var att besvara tre forskningsfrågor: 1) Vad förväntar sig lärare av elever av olika kön under olika aktiviteter i klassrummet? 2) Hur tror lärare att olika aktiviteter i klassrummet tas emot av elever av olika kön? 3) Hur resonerar lärare om vad som kan tänkas gynna eller missgynna elever av olika kön? För att besvara dessa genomfördes semistrukturerade intervjuer med sju lärare och transkriptionerna analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER
4. Fritidslärares aktiva arbete med genus : Att synliggöra normer och värderingar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka fritidslärares aktiva arbete med genus - Hur arbetar lärare i fritidshem med genus? - Hur förhåller sig lärare i fritidshem till genus, såsom könsmönster? Martinsson och Reimers (2020) menar på att den elevenen som inte följer normen av de traditionella könsmönstren är den eleven som blir bestraffad. Eftersom vi utgör vissa handlingar utifrån om det är en pojke eller flicka. LÄS MER
5. Kvinnlig könsstympning, en maktutövning - En kvalitativ studie om kvinnors livskvalité efter könsstympning : FGM, an Exercise of Power - A Qualitative Study on Women's Quality of Life After Female Genital Mutilation
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : The aim with this essay is to increase knowledge about female genital mutilation by using stories from circumcised women to shed light on the background of the practice's continuation and its consequences for women's quality of life. Through qualitative interviews with women and a theoretical framework that includes concepts of stigma, back stage/front stage, power, and honor, women's experiences of genital mutilation were examined. LÄS MER