Sökning: "fokusgrupper analysmetod"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden fokusgrupper analysmetod.

  1. 1. Trygghetsteamets perspektiv om implementeringen av anti-mobbningsmodeller i skolan : Två fokusgruppsintervjuer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Hilal Cetin; Ashti Farshadi; [2023]
    Nyckelord :Anti-bullying programme; metoder mot mobbning; trygghetsteam; skola;

    Sammanfattning : Sammanfattningsvis handlar studiens syfte om att undersöka implementeringen av antimobbningsmodeller i två olika skolor. Våra frågeställningar fokuserar på varför denvalda modellen används, hur trygghetsteamet arbetar med implementeringen av denvalda modellen, vilka faktorer och perspektiv betonar trygghetsteamet vidimplementeringen av anti-mobbningsmodeller i skolorna, samt hur faktorerna påverkartrygghetsteamets arbete. LÄS MER

  2. 2. Etiken i tekniken. Sociala robotar, utbildning och etiska konsekvenser – ett lärarperspektiv

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Annie Landerberg; Rebecca Larsson; [2022-10-17]
    Nyckelord :sociala robotar; robot; AI; Utbildning; Lärare; Etik;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka lärares resonemang kring framtida användning av sociala robotar i utbildningen. Vidare är avsikten att utforska innebörden och ytterligare klargöra implikationerna av etiska konsekvenser av att använda sociala robotar i utbildningen. LÄS MER

  3. 3. Likheter och skillnader i elevers och lärares upplevelser av matematiklektioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Klara Andersson; Max Trolleryd; [2022]
    Nyckelord :KASAM; lust att lära; matematiklektioner; scaffolding; sociokulturellt perspektiv; upplevelse; zone of proximal development;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka och synliggöra eventuella likheter och skillnader mellan lärares och elevers upplevelser av matematiklektioner och dess olika arbetsformer som bidrar till elevernas lust att lära. För att kunna synliggöra detta har vi genomfört semistrukturerade intervjuer med enskilda lärare och deras elever i fokusgrupper. LÄS MER

  4. 4. Barnmorskors erfarenheter av diskriminering i förlossningsvården : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Carolina Borslöv; Erika Jakobsson; [2022]
    Nyckelord :Delivery care; discrimination; experience; midwife; Barnmorska; diskriminering; erfarenheter; förlossningsvård;

    Sammanfattning : Bakgrund: Alla människor har rätt till sjukvård på lika villkor, trots detta förekommer diskriminering och vården är inte jämlik för alla. Både personal och patienter kan utsättas för olika typer av diskriminering. Kvinnor som har negativa vårderfarenheter avvaktar med att söka vård på grund av rädsla för att bli diskriminerade. LÄS MER

  5. 5. Konsumentbeteenden under en världsomfattande pandemi : En kvalitativ studie som undersöker digitaliseringens roll under Covid-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Miriam Stierna; Madeleine Olsson; [2021]
    Nyckelord :Covid-19 pandemic; Consumer buying behaviour; Digitalization; The buying process; Maslow´ hierarchy of needs; Covid-19 pandemin; Konsumentbeteende; Digitalisering; Köpprocessen; Maslows behovstrappa;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens relevans grundar sig i e-barometerns årsrapport gällande en påvisad ökning av svensk e-handel under år 2020. Följaktligen är syftet med denna studie att studera svenska kvinnors konsumentbeteenden inom detaljhandeln under Covid-19 pandemin med fokus på digitaliseringens roll. LÄS MER