Sökning: "folk- och skolbibliotek"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden folk- och skolbibliotek.
1. Bortom det planerade : Folkbibliotekariers arbete med medie- och informationskunnighet gentemot unga
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : The purpose of this study is to analyse how Swedish public libraries work with media and information literacy towards young people. The research questions are What does the youth activity look like in public libraries? How do public librarians use the term media and information literacy? And how is the work with media and information literacy conducted? These are based on the conception of the librarian's knowledge of the concept media and information literacy and Swedish public libraries work for democracy and young people's popular education. LÄS MER
2. Läslust eller kunskapskrav? : En jämförande studie av bibliotekariers prioriteringar på skolbibliotek, folkbibliotek och integrerade folk och skolbibliotek
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : Introduction. The aim of this thesis is to investigate how librarians in public libraries, school libraries and integ-rated libraries relate to reading for pleasure in regards to reading for development in their work with students. A conflict has been shown between promoting voluntary reading and promoting reading ability. LÄS MER
3. Queer och bibliotekarie : Queera bibliotekariers relation till hbtqi-arbete vid folk- och skolbibliotek
Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för ABM, digitala kulturer samt förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : Work related to LGBTQI is in some places an important part of libraries, but is also in some places questioned or not prioritised. Part of libraries work with LGBTQI-questions is having a so called rainbow shelf, with works related to LGBTQI themes, or getting a LGBTQI-certification through the organisation RFSL, which gives information and teaches methods of including LGBTQI matters. LÄS MER
4. Bibliotekets betydelse för läsning : Skol/folkbibliotekets aktiviteter och hjälpmedel riktade till elever i läs och skrivsvårigheter på låg och mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka vilka aktiviteter och hjälpmedel folkbibliotek och skolbibliotek erbjuder elever i läs- och skrivsvårigheter på låg- och mellanstadiet, i syfte att stödja dem i deras läs- och skrivutveckling. Den metod som använts har varit kvalitativ studie med semistrukturerad intervju. LÄS MER
5. Det integrerade folk- och skolbiblioteket ur ett dramaturgiskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte har varit att undersöka människors ageranden på det integrerade folk- och skolbiblioteket för att med hjälp av Erving Goffmans dramaturgiska perspektiv tydliggöra den sociala strukturen på det integrerade folk- och skolbiblioteket. Genom att observera sociala interaktioner och tolka dessa ur ett dramaturgiskt perspektiv och sätta dessa tolkningar i relation till en förförståelse av bibliotekariens roll samt bibliotekets uppdrag baserade på texterna Bibliotekariens praktiska kunskaper – om kunskap, etik och yrkesrollen (2016) av Eva Schwarz (red. LÄS MER