Sökning: "folkbildning och folkhögskola"
Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden folkbildning och folkhögskola.
1. Pålitlighet, självbehärskning, ärlighet, hjälpsamhet och nykterhet : Medborgarskap vid Birka folkhögskola 1901–1920
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Birka Folk High School, Jämtland County Folk High School, opened its doors in 1901 and welcomed its first students. As part of their studies, the students participated in discussions covering a wide range of issues. LÄS MER
2. Upplevelser av det moderna : Modernitet, identitetsformering och diskussionsövningar på Wiks folkhögskola 1926–1934
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för idé- och lärdomshistoriaSammanfattning : The purpose of this thesis is to examine the experience of modernity, and how it related to the process of establishing and determining one’s individual identity. By studying the protocols from discussion seminars on contemporary topics attended by students at Swedish folk high school Wiks folkhögskola in the 1920s and 1930s, the study explores how the students defined themselves in relation to societal changes as well as how they evaluated what they considered to be modern versus traditional. LÄS MER
3. Folk och kultur
Master-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Folkhögskolesystemet är Sveriges största kulturarena, och får sitt existensberättigande från sitt demokratifrämjande uppdrag. Stöd till folkbildningen är Sveriges största kulturpolitiska budgetpost, och tillgången till kultur som en demokratisk rättighet har fastslagits av Riksdagen. LÄS MER
4. DEN DIGITALA FOLKHÖGSKOLAN? - En kvalitativ studie av rektorers tolkning av digitalisering i relation till folkhögskolans uppdrag
Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Den här magisteruppsatsen fokuserar på hur rektorer på folkhögskola ser på digitaliseringsprocesser. Studiens syfte grundas i ett forskningsbehov av digitalisering inom folkbildning. Fem rektorer på offentligägda folkhögskolor runt om i Sverige har intervjuats kvalitativt. LÄS MER
5. Stålmannen eller Jesus? : Att vara rektor på folkhögskola
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Den här studien fokuserar på pedagogiskt ledarskap inom folkbildningen och handlar om att arbeta som rektor på folkhögskola. Studien har genomförts genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med åtta rektorer och det empiriska materialet har därefter analyserats med inspiration av en fenomenografisk metodansats, där analysresultaten har genererat fyra kategorier: Strategen, Kommunikatören, Administratören och Demokraten. LÄS MER