Sökning: "formativ gymnasiesärskolan"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden formativ gymnasiesärskolan.

  1. 1. Dokumentation, bedömning och betyg i gymnasiesärskolan : Hur lärare talar om arbetet med pedagogisk dokumentation, bedömning av kunskapsutveckling och betyg på gymnasiesärskolans nationella program

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Linda Nyberg; [2017]
    Nyckelord :Gymnasiesärskola; nationellt program; pedagogisk dokumentation; bedömning; betyg.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur några lärare på gymnasiesärskolans nationella program talar om pedagogisk dokumentation, bedömning och betyg. Studien bygger på fyra kvalitativa semistrukturerade intervjuer med lärare som undervisar i teoretiska ämnen på gymnasiesärskolans nationella program. LÄS MER

  2. 2. Hur arbetar speciallärare med bedömning på gymnasiesärskolans individuella program? : En studie om några speciallärares beskrivningar av bedömning med fokus på formativ bedömning samt själv- och kamratbedömning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Sophie Fernqvist; [2016]
    Nyckelord :Gymnasiesärskolan; formativ bedömning; självbedömning; kamratbedömning; bedömningsverktyg;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute knowledge about and highlight how some special education teachers at special needs upper secondary schools individual program work with evaluation with a focus on formative assessment and self- and peer-assessment. The study is based on a structured focus group discussion with some special education teachers who work at the individual program in upper secondary school. LÄS MER

  3. 3. Betygssättning i gymnasiesärskola och i särskild undervisning för vuxna : Elevperspektiv på kunskapsbedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Iris Ottoson; [2016]
    Nyckelord :betyg; bedömning; utvecklingsstörning; särskola;

    Sammanfattning : Den här studien har undersökt hur elever i gymnasiesärskolan och i särskild undervisning för vuxna ser på kunskapsbedömning och betygssättning. Syftet har varit att undersöka vilka uppfattningar och erfarenheter elever har av olika bedömningsformer och betygssättning, samt i vilken grad betyg är en motiverande faktor för elevernas lärande och framtida liv. LÄS MER

  4. 4. Sammanhangsskapande synliggörande : Lärares användning av formativ bedömning för elever i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Louise Thorendal; Susanne Ljunglöf; [2015]
    Nyckelord :Formativ bedömning; bedömning för lärande; elever i behov av särskilt stöd; sociokulturellt perspektiv; autism; utvecklingsstörning; särskolan; grundad teori.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att generera en teoretisk modell om hur lärare som undervisar elever i behov av särskilt stöd använder sig av formativ bedömning i sin undervisning. Studien utgår från ett lärarperspektiv, och vi har använt oss av metoden grundad teori, GT. LÄS MER