Sökning: "formella och informella lärmiljöer"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden formella och informella lärmiljöer.

  1. 1. Inkludering till varje pris? : En intervjustudie om specialpedagogers uppfattningar om inkludering och måluppfyllelse för elever med högfungerande autism och Aspergers syndrom

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Eva Vikarand; Louise Bergman; [2020]
    Nyckelord :Delaktighet; kommunikation; måluppfyllelse; inkludering; högfungerande autism; Aspergers syndrom.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskapen om de förutsättningar som krävs för att lyckas med pedagogisk inkludering utifrån begreppen delaktighet och kommunikation. Vidare är syftet att bidra med kunskap om hur måluppfyllelsen kan öka för elever med högfungerande autism (HFA) och Aspergers syndrom (AS), som ett resultat av pedagogisk inkludering. LÄS MER

  2. 2. Gemensamma utrymmen för samspel mellan elever : Vilka är förutsättningarna för en inkluderande informell lärmiljö?

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Caroline Moberg; [2019]
    Nyckelord :delaktighet; grundskola; grundsärskola; hjälpmedel; tillgänglighet;

    Sammanfattning : Huvudsyftet med studien var att utforska hur personer som kommer i kontakt med både grundskola och grundsärskola uppfattar de gemensamma informella lärmiljöer som kan finnas på skolorna. Det forskades även i vilken utsträckning som samspel och inkludering sker. Slutligen undersöktes utrymmets egenskaper. LÄS MER

  3. 3. Samarbete mellan specialläraren och svenska som andraspråksläraren i nyanlända elevers lärmiljöer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Helmersson; [2019]
    Nyckelord :Grund- och gymnasieskolan; Nyanlända; Samarbete; Specialläraren; Svenska som andraspråksläraren;

    Sammanfattning : SammanfattningHelmersson, Karin (2019). Samarbete mellan specialläraren och svenska som andraspråksläraren i nyanlända elevers lärmiljöer. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Du kan sitta därborta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christina Nillerskog; [2016]
    Nyckelord :delaktighet; funktionsnedsättning; individintegrerad; intellektuell inkludering; lärmiljö;

    Sammanfattning : Denna undersökning handlar om individintegrerade särskoleelever med en intellektuell funktionsnedsättning. Urvalsgruppen har varit hela 14 grundskolor, och pedagoger och assistenter på samtliga dessa skolor. LÄS MER

  5. 5. Rektor - den som leder och styr? En fenomenologisk studie av några rektorers upplevelser av sitt pedagogiska ledarskap i den svenska grundskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Anna Ahlcrona; [2014]
    Nyckelord :rektor; skolledning; pedagogiskt ledarskap; kvalit;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en kvalitativ studie vars syfte är att undersöka och beskriva hur ett antal rektorer upplever, hanteraroch uppfattar sin professionella roll som rektorer i dagens grundskola. Frågorna som ställdes var: Vilka förutsättningar har rektorer i grundskolan att utforma och utöva pedagogiskt ledarskap? På vilket sätt arbetar rektorer med att kvalitetssäkra undervisningen i grundskolan?Studien har fenomenologi som kvalitativ forskningsansats. LÄS MER