Sökning: "formulering av läroplaner"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden formulering av läroplaner.

  1. 1. Digitalt och analogt skrivande i skolan: fördelar och nackdelar i svenskämnet på högstadiet : En systematisk litteraturstudie om digitalt och analogt skrivande på elevers förstaspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ida Larsson; Malin Hedström; [2023]
    Nyckelord :Skriva för hand; skriva digitalt; skrivprocessen; elevers lärande; högstadiet; Sverige; digitala hjälpmedel.;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie kommer tidigare forskning analyseras och diskuteras med syftet att undersöka fördelar och nackdelar med det digitala och det analoga skrivandet i svenskämnet på högstadiet. Detta görs genom att undersöka vilka förutsättningar elever har för att skapa redigera text kopplat till digitalt eller analogt skrivande. LÄS MER

  2. 2. Demokratiuppdraget i läroplanerna En studie om demokratiuppdraget från 1962 till 2011

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Josefine Haglund; Emma Löw; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Efter andra världskriget fanns ett behov av att utbilda demokratiska samhällsmedborgare. Som resultat av detta formades läroplanerna efter detta behov och uppdraget att fostra demokratiska samhällsmedborgare tog sig form inom skolväsendet. LÄS MER

  3. 3. Jämförande analys av särskolans läroplaner 1990 och 2011

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Ulrika Svensson; [2017]
    Nyckelord :Läroplansanalys; Läroplan för grundsärskolan 2011; Läroplan för den obligatoriska särskolan; nivåmodellen; läroplansteori; läroplanskod;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att jämföra Läroplan för den obligatoriska särskolan med Läroplan för grundsärskolan 2011 genom en dokumentanalys och användandet av nivåmodellen utifrån ett läroplansteoretiskt perspektiv. Resultatet visar att Läroplan för grundsärskolan 2011 är mer kunskapsbetonad, dessutom är den mer kortfattad och fokuserad i sin formulering i jämförelse med Läroplan för den obligatoriska särskolan som i sina skrivningar tar med förklaringar, beskrivningar och motiveringar. LÄS MER

  4. 4. Att praktisera skolans värdegrund : En studie av värdena i två läroplaner och elevuppfattningar kring skolans värdegrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Julia Karlsson; [2010]
    Nyckelord :läroplaner; värdegrund; läroplansteori; nationella utvärderingar;

    Sammanfattning : Denna studie består av en exposé över två läroplaner och de värden som dessa förespråkar. De värden som finns formulerade i läroplanerna knyts an till realiseringen av dessa genom att två nationella utvärderingar studeras och analyseras. På så sätt kan elevernas uppfattningar av värdena i läroplanerna synliggöras och tolkas. LÄS MER

  5. 5. Vem bryr sig om det estetiska programmets bild och formgivningsinriktning?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Karin Thorsander; [2007]
    Nyckelord :gymnasieskolan; bildundervisning; bildpedagogik; estetiska programmet; designpedagogik; design;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att med en diskursanalystisk metod belysa synen på det estetiska programmets bild- och formgivningsinriktning och dess roll i gymnasieskolan. I uppsatsen undersöks programmets framväxt och belyses varför läroplan och kursplaner ser ut som de gör. LÄS MER