Sökning: "forskning makt genus i skola"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden forskning makt genus i skola.
1. Den normkritiska läraren
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Forskning inom området för kön och genus på fritidshemmet saknas i hög utsträckning, detta trots att ämnet är oerhört aktuellt i samhället i övrigt. I den reviderade Läroplan som börjar gälla 1 juli 2022 lyfts betydelsen av skola och fritidshems arbete mot könsstereotyper, könsnormer, makt och sexualitet ytterligare. LÄS MER
2. Kontroversiella ämnen i samhällskunskap i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Ett centralt mål för ämnet samhällskunskap är att skolan ska lyfta och arbeta med ämnen som kan anses vara kontroversiella. Kontroversiella ämnesområden är baserade på individens ställningstagande och värderingar i olika ämnen och frågor. LÄS MER
3. Lärares föreställningar om kön i bildklassrummet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få ökad kunskap kring hur lärares könsroller framträder i klassrum och i undervisning av manliga och kvinnliga lärare. Med en genusteoretisk utgångspunkt analyseras begreppen kön, könsroller och genus utifrån bland annat Butler (2007), Hirdman (2003) samt Connell (2006). LÄS MER
4. Lärares syn på auktoritet ur ett genusperspektiv : Intervjubaserad jämförelseav en mångkulturell skola och en svensk homogen skola
M1-uppsats, Örebro universitet/Akademin för humaniora, utbildning och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med vår uppsats är att jämföra lärares syn på auktoritet i förhållande till genus mellan en mångkulturell skola och en svensk homogen gymnasieskola. Hur ser lärarna på förhållandet mellan auktoritet och genus och upplever de att det finns skillnader mellan dessa begrepp vid jämförelse mellan skolorna? Vi menar att det finns en större variation bland elever beroende på kultur och etnicitet i den mångkulturella skolan än den svenska homogena skolan, där kulturen främst representeras av elever med etniska svensk bakgrund, därav ordet homogen. LÄS MER
5. Prestera mera - – en kvalitativ studie om genus och psykisk ohälsa hos högstadieelever
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka den psykiska ohälsan hos elever som går på högstadiet ur kuratorers perspektiv. Detta för att lyfta deras syn på problematiken och det preventiva arbete som bedrivs. Forskning visar att elevers psykiska hälsa har försämrats de senaste 20 åren och att tjejer mår sämre än killar. LÄS MER