Sökning: "forskning maktstrukturer"
Visar resultat 1 - 5 av 92 uppsatser innehållade orden forskning maktstrukturer.
1. “Förvaltningsrätten finner inte skäl att frångå läkarnas samstämmiga bedömning” - En studie om uttryck för makt i psykiatrisk tvångsvård.
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka och förstå hur makt uttrycks och utövas i bedömningar om behov av psykiatrisk tvångsvård. Frågeställningar i studien berör hur sociala kategoriseringar kommer till uttryck, hur föreställningar om normalitet och avvikelse uttrycks och hur uttryck för makt syns i språkliga formuleringar. LÄS MER
2. Hur framställer Brå rättsväsendets hantering av våldtäktsfall? En feministisk intersektionell analys av Brås rapport om det svenska rättsväsendets utredningsarbete av våldtäkt år 2016 och 2017
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Mänskliga rättigheterSammanfattning : Under lång tid har statistiken kring sexuella övergrepp visat att det finns en klyfta mellan antalet anmälningar av våldtäkt och antalet fällda domar i Sverige. Det har mot denna bakgrund gjorts studier av orsakerna till det. LÄS MER
3. Vad utelämnas? : - En kritisk granskning av sfi-läromedel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Detta arbete är en kritisk textanalys av två läromedel avsedda för svenska för invandrare(SFI) kurs D. Analysen baseras på kritisk diskursanalys, normkritisk forskning ochkritiska vithetsstudier. LÄS MER
4. Kan den subalterna samen tala? : En kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys av hur lokalmedier framställer samer i rapportering om naturskydd
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/JournalistikSammanfattning : Drygt 15 procent av Sveriges landyta består av natur som på något sätt är skyddad. Över hälften av den skyddade naturen finns i de tre nordvästligaste länen, vilka dessutom är en del av Sápmi – den geografiska hemvisten för Nordens enda urfolk, samerna. LÄS MER
5. Varför finns det inga ninja-flickor? : En systematisk litteraturstudie om svensklärarens normmedvetenhet i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Detta är en systematisk litteraturstudie som behandlar svensklärarens didaktiska möjligheter och utmaningar gällande hur en lärare kan arbeta normmedvetet i undervisningen kopplat till läsningen och genom de samtal som kan uppstå därefter. Syftet med studien är att utifrån tidigare forskning urskilja hur en svensklärare kan arbeta normmedvetet. LÄS MER