Sökning: "forskningsöversikter"

Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet forskningsöversikter.

  1. 1. Sociala relationers och interaktioners påverkan på läsmotivation : En forskningsöversikt

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jenny Persson; Elisabeth Söderberg; [2023]
    Nyckelord :Läsmotivation; läsengagemang; sociala relationer; sociala interaktioner; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Eftersom läsning är centralt för skolarbete och kunskapsinhämtning och aktuella rapporter visar på barns sjunkande läsintresse, är det av vikt att skolan arbetar med att stärka läsmotivationen hos eleverna. Faktorer som forskning pekar på som betydelsefulla för läsmotivation är bland annat självtillit, självbild och upplevd autonomi. LÄS MER

  2. 2. Transspråkande i undervisningen : Metoder lärare kan använda för att utveckla flerspråkiga elevers ordförråd i andraspråket

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elisabeth Rodriguez; Matilda Gunnarsson; [2023]
    Nyckelord :Transspråkande; flerspråkighet; ordförråd; undervisning; grundskolan;

    Sammanfattning : Litteraturstudien har skrivits med syftet att undersöka vad forskning säger om hur lärare i grundskolan kan utforma en transspråkande praktik i sina klassrum för att utveckla flerspråkiga elevers andraspråk. Skolan i dagens Sverige har fler elever som är flerspråkiga. LÄS MER

  3. 3. Personen i rummet med böcker : En systematisk litteraturstudie om skolbibliotekets påverkan på elevers studieresultat

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Beatrice Kjellström; Caroline Ruppel; [2022]
    Nyckelord :School librarian; student achievement; teacher; cooperation; Skolbibliotekarie; studieresultat; lärare; samarbete;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie presenterar, diskuterar och analyserar tidigare forskning om skolbibliotekets påverkan på elevers studieresultat och läsutveckling. Syftet med studien är att undersöka skolbibliotek och skolbibliotekariens arbete och den eventuella påverkan de har på elevers studieresultat och läsutveckling. LÄS MER

  4. 4. Användning av skönlitteratur inom empati- och identitetsutveckling : En systematisk litteraturstudie om hur fiktion kan få unga elever att växa, vara och leva i världen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Martina Horst; Louise Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Fiction; empathy; identity; pupils; Skönlitteratur; empati; identitet; skolbarn;

    Sammanfattning : Följande systematiska litteraturstudie presenterar förhållandet mellan skönlitteratur och empati- och identitetsutveckling. Studien framvisar vilka aspekter som kan vara betydelsefulla i arbete med skönlitteratur främst i lågstadiet men även i högre ålder. LÄS MER

  5. 5. ”Det är ju lättare sagt än gjort ju…” : En intervjustudie om lärares strategier för att främja matematiska samtal.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Cecilia Westergren; [2020]
    Nyckelord :Mathematics; explanations; strategies; methods; social norms; sociomathematical norms; dialogue; conversation; classroom climate; classroom culture; didactic choices; learning; knowledge; primary school.; Matematik; förklaringar; strategier; metoder; sociala normer; sociomatematiska normer; dialog; samtal; klassrumsklimat; klassrumskultur; didaktiska val; inlärning; kunskap; lärande; grundskola;

    Sammanfattning : Forskning har visat på att etablerandet av en dialogisk klassrumskultur ger rikare lärandetillfällen för eleverna eftersom de får rikare möjlighet att utbyta tankar och uppfattningar. Studien är en kvalitativ intervjustudie av hur lärare, verksamma i förskoleklass samt årskurserna 1–3, arbetar för att skapa dialog i klassrummet. LÄS MER