Sökning: "foster children"

Visar resultat 1 - 5 av 300 uppsatser innehållade orden foster children.

  1. 1. En möjlig väg hem : En scoping review om återförening och stöd som främjarkontakt mellan föräldrar och deras familjehemsplacerade barn

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Sana Dawoud; [2024]
    Nyckelord :Biological parent; contact; experiences; foster care; out of home care; reunification; support.; Biologiska föräldrar; erfarenheter; fostervård; föräldrar; kontakt; stöd; återförening.;

    Sammanfattning : Återförening är en del av det sociala arbetets uppgifter och är en förutsättning för att föräldrar och deras placerade barn ska kunna återförenas. Trots detta, är återförening ett outforskat eller ett begränsat område. Syftet med denna studie har därför varit att undersöka återförening med hjälp av två forskningsfrågor. LÄS MER

  2. 2. Barn under samhällets vingar : Den sociala barnavården i Kalmar, Arby och Dörby under åren 1926–1931 och 1946–1951

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Angelica Wickman Tiller; [2024]
    Nyckelord :Fosterbarn; Fosterfamilj; Barnavårdsnämnd; Omplacering; Barnavårdslag;

    Sammanfattning : This study aims to examine aspects related to children who were taken into custody by the Child Welfare Council in the city of Kalmar, as well as the countryside communities of Dörby and Arby, during the years 1926-1931 and 1946-1951. The study highlights the social vulnerability that followed and the circumstances in which the children and parents found themselves in, which influenced their placement. LÄS MER

  3. 3. Fostering critical thinking since preschool stage in an alternative educational enironment based on children’s autonomy. An exploratory case study on a free-learning association in Spain

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Miquel Botella López; [2023-06-19]
    Nyckelord :Critical thinking; Autonomy; Alternative education; Free learning; Early childhood education;

    Sammanfattning : Aim: The research aim of this study is focused on exploring a specific alternative educational environment that is supposed to enhance students’ autonomy since preschool stage and how is it possible that their diverse pedagogical aspects can foster preschool students critical thinking development. Theory: Paulo Freire’s pedagogical perspective serves as the theoretical framework of this study. LÄS MER

  4. 4. Refining the particulate matter airway deposition arising from indoor cooking-related biomass combustion for children in the Haramaya district in Ethiopia

    Master-uppsats, Lunds universitet/Ergonomi och aerosolteknologi

    Författare :Kasper Malmborn; [2023]
    Nyckelord :Air pollution exposure; charcoal; wood; animal dung; low-income setting epidemiology; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Background: Air pollution, a global issue affecting millions of individuals, is linked to adverse health effects on the respiratory system, but also to e.g., cancer and cardiovascular ailments. In low-income countries, cooking is often conducted by biomass-combustion, causing women and children to be exposed to high levels of indoor air pollution. LÄS MER

  5. 5. Man gör det inte för att tjäna på det själv, utan för att hjälpa till : Det medborgerliga engagemangets innebörd och värde enligt unga elever i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Isabella Erkki; [2023]
    Nyckelord :civic engagement; engaged citizens; young people; upper secondary school; social studies; medborgerligt engagemang; ungdomar; gymnasieskolan; engagerade medborgare; samhällskunskap;

    Sammanfattning : Den svenska gymnasieskolan ska uppmuntra och fostra elever till att bli aktiva samhällsmedborgare, samtidigt som elevernas rätt att engagera sig på olika sätt i nutiden debatteras. Ungas möjligheter att göra sina röster hörda är enligt forskningen låg, samtidigt som tidigare forskning inte fokuserat på elevernas syn på medborgerligt engagemang. LÄS MER