Sökning: "fotboll företag"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden fotboll företag.

  1. 1. Fotbollsklubbar i en kommersialiserad värld : En kvalitativ studie om hur semi-kommersiella elitfotbollsklubbar bedrivs sportsligt och ekonomiskt

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Erik Palm; Yazan Shihbi; [2023]
    Nyckelord :Football; Management control; Professionalization; Commercialization; Fotboll; Ekonomistyrning; Professionalisering; Kommersialisering;

    Sammanfattning : Allt fler fotbollsklubbar har börjat genomgå en professionaliseringsprocess, där dessa i större utsträckning börjar efterlikna vanliga företag. Detta har resulterat i ett ökat fokus på kommersialisering, och en ökad betydelse av ekonomi inom fotbollsklubbar. LÄS MER

  2. 2. Supportras syn på sportswashing inom fotboll : En studie om fotbollssupportrars åsikter kring sportswashing och hur det har påverkat dem under VM i Qatar 2022

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskap

    Författare :Tobias Johansson; Robin Lindgren; [2023]
    Nyckelord :Sportswashing; konsumtion; engagemang;

    Sammanfattning : Många skulle påstå att fotboll är världens största sport och intresserar flest personer över hela världen jämfört med andra sporter. Fotboll är mer än bara fotboll. Till viss del är det två lag som springer efter en boll, men för många som inte själva inte är på fotbollsplanen innebär sporten så mycket mer. LÄS MER

  3. 3. Har svensk fotboll en ljus framtid? : En studie om intäkter, kostnader och karaktäristiska drag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Nils Lavah; Mattias Broberg; [2023]
    Nyckelord :Intäkter; kostnader; Tv-rättigheter; fotboll; Allsvenskan;

    Sammanfattning : Den svenska fotbollen har under de senaste åren genomgått en kommersialiseringsprocess som inte bara har inneburit ökade publiksiffror och engagemang utan även ökade intäkter, framför allt från Tv-rättigheter. I denna process har bolagiseringen av svensk idrott varit en viktig milstolpe, att föreningar kunde gå från att vara ideella föreningar till att bilda Idrotts AB gav den svenska idrotten en ny dimension. LÄS MER

  4. 4. Sponsring inom lokalfotbollen i Göteborg : Värdesamskapande och etiska hänsynstagande

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Sam Toosi; Mattias Ifter; [2022]
    Nyckelord :Business Economics; Marketing; Sponsorship; Football; CSR; Value co-creation; Ethics; Corporate values; Företagsekonomi; Marknadsföring; Sponsring; Fotboll; Föreningsliv; CSR; Värdesamskapande; Etik; Värderingar;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker och analyserar sponsringssamarbeten på lokal nivå med avgränsning mot lokala fotbollsföreningar i Göteborg. Avgränsning beror till stor del på den ökade populariteten bland sponsorer att engagera sig i lokala fotbollsföreningar. LÄS MER

  5. 5. Fotboll, mer än bara en sport : En kvalitativ studie om spänningen mellan sportslig och ekonomisk institutionell logik i investeringar för svenska fotbollsklubbar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Daniel Sjöblom; Sebastian Tannér; [2021]
    Nyckelord :Institutional logics; football organizations; business; sport; Institutionell logik; sportslig logik; ekonomisk logik; fotbollsklubb och investering.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva och förstå hur de sportsliga och ekonomiskalogikerna tar form, samt jämföra hur spänningen påverkar investeringsbeslut i svenska elitfotbollsklubbar.Metod: Studien har en kvalitativ ansats och genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer med respondenter från tre elitfotbollsklubbar i Allsvenskan och Superettan. LÄS MER