Sökning: "fotbollsklubbar ekonomi"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden fotbollsklubbar ekonomi.

  1. 1. Covid-19 och allsvenska fotbollsklubbars ekonomiska resultat : En kvalitativ studie om coronapademins påverkan på fyra allsvenska fotbollsklubbars intäkter och kostnader året 2020

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Vinshan Mariathas; George Miro; [2023]
    Nyckelord :Covid-19; Football; Allsvenskan; Revenue driver; Cost driver; Covid-19; Fotboll; Allsvenskan; Intäktsdrivare; Kostnadsdrivare;

    Sammanfattning : I slutet av 2019 drabbades omvärlden av en hotande sjukdom, som döptes till Covid-19. Denna sjukdom blev en pandemi som smittade över 180 miljoner människor runt om i världen. Pandemin ledde till att länder började införa så kallade “lockdowns”. LÄS MER

  2. 2. Fotbollsklubbar i en kommersialiserad värld : En kvalitativ studie om hur semi-kommersiella elitfotbollsklubbar bedrivs sportsligt och ekonomiskt

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Erik Palm; Yazan Shihbi; [2023]
    Nyckelord :Football; Management control; Professionalization; Commercialization; Fotboll; Ekonomistyrning; Professionalisering; Kommersialisering;

    Sammanfattning : Allt fler fotbollsklubbar har börjat genomgå en professionaliseringsprocess, där dessa i större utsträckning börjar efterlikna vanliga företag. Detta har resulterat i ett ökat fokus på kommersialisering, och en ökad betydelse av ekonomi inom fotbollsklubbar. LÄS MER

  3. 3. Vilka är spelreglerna utanför plan för fotbollsklubbar, när supportrarna agerar domare? : En jämförande studie av vilka faktorer som utgör det supporterbaserade varumärkesvärdet i stads - och landsbygdsklubbar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Josefine Johansson; [2023]
    Nyckelord :Brand Equity; consumer-based brand equity CBBE ; soccer club; sport brands; branding; supporter loyalty; Varumärkeskapital; konsument baserad varumärkeskapital; fotbollsklubb; sportvarumärke; varumärkesbyggande; supporterlojalitet;

    Sammanfattning : Fotbollssupportrar återkommer till en klubbs matcher även om de senaste resultaten har varit dåliga. Referensgrupper har visat sig kunnat påverka supporterlojaliteten som vidare påverkar ett varumärkes supporterbaserade kapital. LÄS MER

  4. 4. Drömmen om Europa 2027 : En kvalitativ studie om fotbollsklubben IK Sirius och dess supportrar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Ida Pettersson; Johanna Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Eldsjäl; kommersialisering; supporterskap;

    Sammanfattning : IK Sirius är en fotbollsklubb från Uppsala som de senaste åren har etablerat sig i den högsta serien i Sverige, Allsvenskan. I takt med att fotbollsklubben har utvecklats har även antalet supportrar som går på lagets matcher ökat markant samt antalet medlemmar i supporterföreningen Västra Sidan. LÄS MER

  5. 5. Spelartransfers effekt på börsnoterade fotbollsklubbars aktiekurs

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Albert Fjellström; Christian Martincu; [2021]
    Nyckelord :Finans; börsnoterade fotbollsklubbar; eventstudie; regressionsmodel; marknad; fotboll.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER