Sökning: "fotbollsklubbar"

Visar resultat 1 - 5 av 128 uppsatser innehållade ordet fotbollsklubbar.

  1. 1. Tillämpning av Altman Z score på fotbollsallsvenskan utifrån finansiell obestånd : En Kvantitativ studie om hur allsvenska fotbollsklubbar har hanterat utmaningarna från covid-19 utifrån ett finansiellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Sakib Ahmed; Kasper Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Altman Z score; Allsvenskan; Ernst Young; Financial insolvency; Football clubs; Pandemic; Spectators; Score.;

    Sammanfattning : Background: Football is one of the biggest sports in the world. Just as the rest of the world has been affected by the pandemic, the Allsvenskan has also been affected. What is analyzed in this study are various financial key figures through the Altman z score which shows whether the clubs can cope with financial insolvency. LÄS MER

  2. 2. Varumärkesbyggande inom professionell fotboll: Sociala mediers påverkan : En kvalitativ studie på fyra allsvenska fotbollsklubbar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Jonathan Gillberg; Jacob Noor Eliasson; [2023]
    Nyckelord :Varumärkesbyggande; Sociala medier; Tik Tok; Snapchat; SMMS; Varumärkesidentitet; Varumärkeslojalitet; Relationsskapande;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att bidra till forskningen kring hur SMMS kan gynna professionella fotbollsklubbar i deras varumärkesarbete. Studien ämnar specifikt att fylla luckan i forskningen kring de senaste trenderna på sociala medier. LÄS MER

  3. 3. Earnings management inom”Big-six”-lagen. : Förekommer det earnings management bland ”Big-six”-lagen, hara nvändandet ökat efter införandet av FFP-regelverket och vilka faktorer påverkar användandet av earnings management?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Fransson; Oskar Rångeby; [2023]
    Nyckelord :Earnings management; ”Big-six”; Diskrektionära periodiseringar; Income smoothing; FFP.;

    Sammanfattning : Fotbollsklubbar bedriver inte sin verksamhet som vanliga företag. Fotbollsklubbar strävarnämligen inte efter att generera stora vinster ekonomiskt. Vinsterna ska i stället ske påfotbollsplanen, eftersom fotbollsklubbar strävar efter sportslig framgång. LÄS MER

  4. 4. Arbetet utanför de kritade linjerna : En kartläggning av Allsvenska herrfotbollsklubbars relationsmarknadsföring gentemot sponsorer

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Arvid Jarmstad; Albin Larsson; [2023]
    Nyckelord :Sponsorship; Relationship marketing; Brand Equity; Exposure; Corporate social responsibility; Sporting performance; Supporters; Sponsorer; Relationsmarknadsföring; Brand Equity; Exponering; Corporate social responsibility; Sportslig prestation; Supportrar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga hur corporate social responsibility, sportsliga prestationer och supportrar påverkar Allsvenska herrfotbollsklubbars relationsmarknadsföring gentemot sponsorer. Fotboll är den största sporten i Sverige och sponsorer är en viktig inkomstkälla för svenska fotbollsklubbar. LÄS MER

  5. 5. Covid-19 och allsvenska fotbollsklubbars ekonomiska resultat : En kvalitativ studie om coronapademins påverkan på fyra allsvenska fotbollsklubbars intäkter och kostnader året 2020

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Vinshan Mariathas; George Miro; [2023]
    Nyckelord :Covid-19; Football; Allsvenskan; Revenue driver; Cost driver; Covid-19; Fotboll; Allsvenskan; Intäktsdrivare; Kostnadsdrivare;

    Sammanfattning : I slutet av 2019 drabbades omvärlden av en hotande sjukdom, som döptes till Covid-19. Denna sjukdom blev en pandemi som smittade över 180 miljoner människor runt om i världen. Pandemin ledde till att länder började införa så kallade “lockdowns”. LÄS MER